שנת הלימודים מסתיימת בימים אלו. הילדים יוצאים לחופשה הגדולה וזו ההזדמנות שלנו לשבת ברוגע עם מנהלי בתי הספר של הקירוב של החינוך העצמאי ולדבר איתם על המפעל האדיר שבלעדיו לא היה קירוב – "קרן ההסעות".

"על קרן ההסעות שמענו כולנו", אומרים לנו המנהלים איש איש בשפתו, "אולם כדי להבין את המהפכה שהיא עושה אצל ילדי הקירוב צריך לבוא ולראות. מילים לא יצליחו להעביר את גודל המהפך שהם עושים. מדובר בעשרות אלפי ילדים עם משפחותיהם ששבים בזכות קרן ההסעות לחיק היהדות. אם לא רואים ונחשפים לא מבינים את העוצמה".

הרב מאיר פנט מנהל ת"ת הרא"ם רחובות: "הכרתי את קרן ההסעות עוד לפני שנכנסתי לתפקידי במנהל ת"ת הרא"ם ברחובות. אולם עד לא ראיתי בפועל את הפעילות העניפה לא הבנתי עד כמה התפקיד של הקרן הוא עצום וגדול. אני רואה כאן ילדים שהמקום הזה גרם להם ללמוד".

"אספר יותר מזה", מוסיף הרב פנט, "כאשר נכנסתי לת"ת בפעם האשונה אני רואה ילדים ונערים בני תורה בלי עם כובעים וחליפות עם ההסעות מהישובים הקרובים, לא כ"כ הבנתי מה בדיוק העניין. הרי הם נראים כבחורי ישיבה לכל דבר ועניין, גם השיח והדיבור שלהם הוא כבני ישיבה לכל דבר. גם אלו שעדיין לא בר מצצוה נראים כבני תורה לכל דבר. ואז אני פוגש את ההורים ורואה את המרחק בין איך שההורים נראים לבין הילדים. האב הוא אדם פשוט העמל לפרנסתו. איש טוב שלולי ההסעות כלל לא היה מבין את צורך הכ"כ קריטי בחינוך תורני. יש כאן כ"כ הרבה ילדים מבתים שאני קורא להם "נזילים" דהיינו כמו שהם שולחים אלינו הם באותה העת יכלו לשלוח את הילד לבי"ס ממ"ד כי הם בכלל לא מבינים מה ההבדל".

"אנחנו נמצאים עכשיו תוך כדי ההסדר של ההסעות לשנה הבאה ואתה רואה על פניהם של ההורים כמה חשוב להם שההסעה תמשיך, שהבן ימשיך ללמוד בחינוך תורני. עכשיו הם כבר מבינים את ההבדל הגדול".

"קרן ההסעות אינה רק מתן שירותי הסעות, אלא הרבה מעבר לכך. הקרן מממנת עבור הילדים חיבור של הקשר עם התורה לאורך כל השנה. אם אתה רואה את השיח את הישיבתי של הילדים ואתה רואה מאיזה בית הם הגיעו, זה הרי רחוק כ"כ אחד מהשני, אתה מבין את המהפך שהילדים עוברים בזכות "קרן ההסעות". אני נזכר מעמד קבלת התורה שנערך כאן לפני כחודש ערב חג השבועות. לקחו את הילדים לישיבת מיר ברכפלד. היו ילדים שחשבתי לעצמי מה להם ולמסע הזה. אבל טעיתי. זה תפס את הילדים בצורה שלא ניתן להבין. הם קלטו מה זה בחור ישיבה כי הם מעולם לא ראו דבר כזה. פתאום הם הבינו שלזה לא איזה משהו מנותק מהעולם שהם שמעו עליו, פתאום הם רואים בחורים ששופעים שמחה ואור התורה יוצא מהם. הילדים פשוט נצמדו אל בחורי הישיבה פיזית לא רק רוחנית. ישבו צמוד אליהם והתקרבו, זה היה חיבור מופלא", מסכם הרב פנט.

פנינו גם אל הרב נועם שטרן מנהל ת"ת יסודי התורה בתל אביב שגם הוא מספר לנו בנפש חפיצה על מהפך של קרן ההסעות בעיר תל אביב. "מחצית מבית הספר שלי מגיעים בהסעות שע"י קרן ההסעות", אומר הרב שטרן. "אם אין הסעה התלמידים לא יגיעו, כי הרוב ילכו ללמוד ליד הבית, ולא יקבלו חינוך תורני. האוטובוסים מביאים את הילדים מכל רחבי העיר אל בית הספר מידי יום ביומו. השנה ב"ה המסלולים עבדו ללא דופי מה שהביא לרישום מוגבר ב"ה לקראת השנה הבאה לכיתה א'.

"מעבר לדאגה היומיומית להגעת הילדים "קרן ההסעות" מחזיקה פעילים שעובדים ומחזיקים את הילדים הבוגרים יותר בכיתות ז' ח'. הפעילים נמצאים במעקב צמוד אחרי אותם ילדים מכיתה ח' עד חתונתם ממש. הם בקשר תמידי יתם לגבי הישיבות אם צריך למצוא ישיבה מתאימה או להחליף ישיבה, הם בקשר גם עם ההורים. זה הגיל הכי חשב שיש אצל הנער וקרן ההסעות נמצאת בדיוק בזמן החשוב הזה לצידו של הנער ועוזרת לו בהכרעות שאפשר לומר שהם החשובות בחייו התורניים".

הרב שטרן מספר כי "אני מנהל את בית הספר שלוש שנים. כשנכנסתי לכאן פנה אלי פעיל ביקש שאני אראה איזה ילד כדי לקבל אותו לבית הספר. אמרו לי שהילד נראה חרדי אבל הוא מגיע ממשפחה חילונית. הילד הגיע וקיבלתי אותו בשתי ידים. הרגשתי שאני זוכה ביהלום. ב"ה הילד הזה סיים עכשיו את כיתה ח' כמצטיין בכיתה, הולך לישיבה מהשורה הראשונה, לאחר שכל הישיבות רדפו אחריו. הילד הזה הולך להקים משפחה לתפארת ויש לו אברך מקרן ההסעות שמלווה אותו".