בצל המלחמה בדרום ובצפון – רבבות ילדי הקירוב של "קרן ההסעות" פתחו בס"ד את שנה"ל החדשה במוסדות החינוך העצמאי

"דואגים להסעות לכל ילדי הקירוב המפונים" – מנהלי "קרן ההסעות" מספרים על המאמצים לא לותר על אף ילד בזמן המלחמה

בסימן תנופה והתרחבות: למעלה מ-20,000 ילדי קירוב יצאו בשבוע שעבר מכ-260 ישובים בפריפריה ב-1600 קווי "קרן ההסעות" ל -127 בתי ספר תורניים הפזורים ברחבי הארץ * מנהלי מערך ההסעות על השנה המאתגרת בצל המלחמה: "נעשו מאמצים רבים להגיע לכל ילדי המפונים ולדאוג להם למסגרות תורניות ולהסעות. נטלנו על עצמנו את רוב ההוצאות של ההסעות לילדי המפונים, שחלילה הסבל הגשמי שהם עוברים לא יגרום גם להתפרקות רוחנית" * בקרן ההסעות רושמים סיפוק גדול מהגידול המבורך של מאות ילדי שנוספו השנה לעשרות בתי ספר תורניים ברחבי הארץ בזכות קווי ההסעות * בימים אלו, ימי הרחמים והסליחות כאשר עם ישראל מייחל לישועה גדולה, רבים נשמעים לקריאת גדולי ומאורי הדור שליט"א, לאמץ ילד מילדי קרן ההסעות ולהבטיח את חינוכו הטהור ובכך יזכו להינצל מכל הצרות ולנחת יהודי מכל יוצ"ח

מפי עוללים: מתוך הודאה ותפילה להשי"ת ובאווירה של קורת רוח, ולמרות האתגרים הבטחוניים, רבבות ילדי "קרן ההסעות" פתחו בשבוע שעבר את שנה"ל החדשה במוסדות הקירוב 'החינוך העצמאי', זאת לאחר חודשי הכנה ארוכים של צוות מנהלי "קרן ההסעות" אשר עשו מאמצים כבירים להוציא לפועל את מערך ההסעות האדיר בכל רחבי הארץ, הכולל למעלה מ-20,000 ילדים היוצאים מכ-260 ישובים ל -127 בתי ספר תורניים הפזורים ברחבי הארץ.

היה זה מחזה מרגש לראות רבבות תלמידי חמד נרגשים, מאינספור יישובים ומושבים מרוחקים עולים על האוטובוסים המיוחדים של 'קרן ההסעות' המסיעים אותם למוסדות החינוך התורניים, בדרכם לגדול בתורה ויר"ש טהורה על פי הדרך המסורה. הורים רבים הביעו את תודתם העמוקה לראשי הארגון ואמרו שלולא הסעה זו הם היו נאלצים ללמוד בבית הספר הממלכתי שביישוביהם ולא זוכים לחינוך תורני.

@"ילדי המפונים – לפני הכל"

שנת תשפ"ד הייתה שנה רוויית אתגרים עבור ארגון קרן ההסעות, אשר נאבק להשאיר את ילדי קו העימות, בדרום ובצפון, במסגרות התורניות, חרף הקשיים המרובים. כזכור, מיד עם פרוץ המלחמה, הפעילו בקרן ההסעות חמ"ל מיוחד לאיתור כל ילדי קרן ההסעות שפונו מיישובי הדרום והצפון ולשמור איתם על קשר רציף. הפעילים הגיעו עד למלונות ולאכסניות בהם הם שהו ונתנו מענה מיידי של מסגרות חינוכיות ותכניות לימודים מיוחדות. בהמשך, החלה משימת שיבוץ התלמידים בבתי ספר התורניים הסמוכים אליהם, תוך יצירת קשר עם צוות בתי הספר, הפעלת קווי הסעות מיוחדים ולווי התלמידים בתוך בתי הספר להתאקלמות מהירה וטובה.

משימה קדושה זו של דאגה לכל ילד, הצריכה משאבים ותקציבים מיוחדים, בכורח הנסיבות, כאשר גם בימים אלה ממשיכה הקרן לשאת כמעט לבדה בנטל ההוצאות הגדולות עבור ילדי המפונים. "בטבריה למשל ישנם כיום למעלה ממאה תלמידים שפונו מיישובי קו העימות בצפון", אומר אחד ממנהלי קרן ההסעות, "לצערנו המדינה הפסיקה לשלם עבורם את ההסעות. אנחנו שיבצנו אותם במוסדות תורניים בעיר ואף מסבסדים עבורם את ההסעות כדי שחלילה לא ייצאו מהמסגרת. מדובר במשפחות העוברות סבל רב ומתגוררות בתנאים לא פשוטים. יו"ר קרן ההסעות הרב מרדכי קרליץ אמר לנו: ילדי המפונים – לפני הכל. שחלילה הסבל הגשמי שהם עוברים לא יגרום גם להתפרקות רוחנית, ולכן לקחנו זאת על עצמנו".

כן הדבר בירושלים, כאשר מאות ילדי מפוני הדרום עברו במהלך השנה להתגורר במלונות בעיר. קרן ההסעות שיבצה את התלמידים בבתי ספר תורניים בעיר ומימנה הסעות מכל המלונות בעיר. בדרום נפתח בית ספר מיוחד בקריית גת, אליו הוסעו כל ילדי שדרות והיישובים הסמוכים, למרות ההוצאות המרובות.

מלבד ההוצאות הבלתי צפויות כתוצאה מהמלחמה, בקרן ההסעות מתמודדים עם בעיית התייקרויות קשה של קווי ההסעות. מעבר לבעיית יוקר המחיה הכללי, מאז טבח שמחת תורה, הורים רבים דורשים שנהגי האוטובוסים וההסעות יהיו יוצא צבא  או בעלי עבר בטחוני. דרישה זו גרמה להתייקרות גדולה של ההסעות, לעיתים עד 50% יותר.

@"הגשר היחידי ללימוד תורה"

למרות האתגרים הגדולים, את הסיפוק הרב שואבים מנהלי "קרן ההסעות" מהגידול העצום של מאות ילדי קירוב, שזכו השנה להיכנס לבתי ספר תורניים ולמלא את ספסלי הכיתות, אך ורק הודות לקיום ההסעות. הדוגמאות לכך הן רבות ומרגשות, ומסמנות תנופה והתרחבות בכל הארץ.

"בית ספר לבנות 'חורב' בפרדס חנה – כולו עומד וקיים בזכות ההסעות", אומר לנו אחד ממנהלי מערך ההסעות בארגון, "מדובר בבית ספר שהיה בסכנת סגירה בשל מחסור בתלמידות. נכנסה מנהלת חדשה והקמנו מערך הסעות, וכיום בס"ד ביה"ס עומד על 230 תלמידות, המגיעות מכל יישובי הסביבה: אור עקיבא, חריש, גבעת אדה, בנימינה, ועוד. מערך ההסעות אמנם מורכב אבל הכפיל את עצמו בשנה האחרונה, ובזכותו בית הספר פורח והפך למבוקש ביותר".

גם העיר באר שבע נמצאת על מפת ההתפתחות, יחד עם גידול האוכלוסייה במקום, כאשר ההסעות משמשות כגשר היחידי של התלמידים ללימוד תורה. "בית הספר התורני 'שובו' בעיר פתח השנה 4 כיתות א'. אם לא היו הסעות – הילדים לא היו באים כי הם מתגוררים בשכונות רחוקות מאד. אנחנו מפעילים מיניבוסים קטנים כדי להביא את הילדים מכל רחבי העיר", הוא אומר.

השינוי הרוחני המתחולל בילדים הללו הוא מפעים. "הנהלת בית הספר בבאר שבע ערכה שבת עם התלמידים הבוגרים, חלקם חוו בפעם הראשונה שבת כהלכתה. המנהלת מספרת לי, שבסיומה של השבת ניגש אליה אחד התלמידים ואומר לה: עד עכשיו קיימתי מצוות כי כך למדנו, אבל אחרי השבת הזו אני מרגיש שהקב"ה ברא את העולם ונתן לנו תורה ואני מחויב לו. אלו מילים של נער מתחזק", והיא מדגישה שבלי ההסעות לא היה כלום.

גם בית הספר 'חפץ חיים' בראשל"צ רושם תנופה גדולה. "לפני 3 שנים היו בו כיתות מצומצמות, וכיום הוא מכיל 400 תלמידים – מלא עד אפס מקום. הכל בזכות ההסעות המביאות את התלמידים מכל רחבי העיר ומחולון, בת ים ועוד. אם לא היו הסעות – לא היה בית ספר. בנוסף, הפריחה מעניקה מרץ למנהלים והצוות להשקיע בחינוך התלמידים ובתכניות הלימודיות", אומר מנהל מערך ההסעות.

"גלגלי הצלה", זה המונח החוזר שוב ושוב ביחס להסעות. הן הציר היחידי המחבר בין התלמידים לבתי הספר. "בכפר גדעון ישנו תיכון שרושם התפתחות גדולה מאד", הוא אומר, "בעבר היו בו 40 בנות בלבד וכיום, בזכות קרן ההסעות, הוא מונה כ-100 תלמידות כ"י, המגיעות מעפולה, בית שאן, גדעונה, תענכים, מגדל העמק. מדובר בבנות מיישובים חילוניים וללא ההסעות הן היו לומדות בבתי ספר ממלכתיים. העובדה שיש להן הסעה מסודרת מהבית, ובתוך חצי שעה או שלושת רבעי שעה הן בבית ספר, זה נותן להורים את המרגוע ואת הנכונות לשלוח אותן לבית ספר תורני".

@להוציא יקר מזולל

תנופת בתי הספר התורניים יוצרת אתגרים טכניים בשטח, כמו למשל נגישות של אוטובוסים גדולים לבתי הספר, שרבים מהם נבנו ברחובות צרים וללא תכנון מתאים. "בית הספר 'האקדמי' בבאר יעקב של החינוך העצמאי התחיל מאפס, ובזכות ההסעות הפך כיום למוסד של 600 תלמידים. קרן ההסעות מסיעה אליו מידי בוקר קרוב ל300 ילדים. כדי להיכנס לאזור בית הספר שנמצא במבנה מאולתר, אנחנו מסיעים את הילדים בצי של גדול של מיניבוסים. זו מסירות נפש של ממש הכרוכה בעלויות כפולות ומכופלות, אבל אין ברירה", אומר מנהל מערך ההסעות.

אחד מבתי הספר הקירוב הגדולים והעמוסים ביותר הוא 'סיני' ביבנה. רק מי שנמצא במקום ורואה את ה'תחנה המרכזית' מידי בוקר של עשרות האוטובוסים, מבין את ההיקף העצום. "לביה"ס 'סיני' אנחנו מביאים תלמידים מרדיוס ענק של ישובים: גן יבנה, גדרה, רחובות, אשדוד, בני דרום, שתולים, למעשה מכל רחבי הדרום. פתחו שם תיכון חדש לבנות 'בנות לאה', וכל בוקר, לאחר שאנחנו מביאים את כל התלמידים לבית הספר, יוצאים ממנו 2 אוטובוסים של תלמידות לתיכון החדש והשנה הוספנו אוטובוס נוסף בעלויות גבוהות".

פירות החינוך מחממים את הלב. "מנהל ביה"ס סיני ביבנה היה אצלי וכולו התרגש. הוא הראה לי חוברות של חידושי תורה שתלמידי כיתה ח' כתבו. אלה ילדים שללא קרן ההסעות לא היו יודעים מילה אחת של תורה!".

העלייה המבורכת של יהודי צרפת בשנים האחרונות, הביאה להחלטה משמעותית עבור קרן ההסעות. "לפני 3 שנים קיבלנו בקשה משלוש משפחות עולים באשדוד, שנסדר לילדיהם הסעה לבית הספר ביבנה, כי באשדוד אין לנו בית ספר קירוב לבנים. סברתי אז, כי אין כל הצדקה להפעיל הסעה כזו יקרה עבור 3 תלמידים בלבד. הנושא הגיע לרב מרדכי קרליץ והוא הכריע: אני לא מוותר על הילדים הללו. ההסעה מאשדוד ליבנה יצאה לדרך וכיום נוסעים בה 43 תלמידים! ילדי עולים מצרפת הנוסעים בכל בוקר ללמוד תורה.  זו פריחה עצומה, והכל בזכות ההסעה".

@"סיעתא דישמיא בכל שלב"

אחד מבתי הספר העמוסים ביותר הוא 'יחד' בתל אביב, אליו מגיעים למעלה מ-300 תלמידים ב-20 קווי הסעה שונים. "צריך לראות כדי להאמין, באיזה מצב הילדים הללו נכנסים לבית הספר ואיך הם יוצאים ממנו, חלקם ממשיכים לישיבות קדושות וחלקם לתיכונים שלנו. ללא ההסעה הם לא היו באים כי מדובר במרחקים גדולים. מכל רחבי תל אביב עצמה, ומאזור, בית דגן, חולון, ראשון, גבעתיים, רמת גן ועוד. ילדים לא יסעו בשני קווי הסעה כל בוקר. זה נקרא להוציא יקר מזולל", הוא אומר.

מנהל ההסעות מספר על הלבטים הגדולים הכרוכים בכל הסעה: "אני לעיתים עומד ומשתומם, איך אפשר לקבל החלטות ולהתחייב על סכומים כה גבוהים. אני תמיד אומר שאני מודה לקב"ה שאני לא זה שצריך להכריע. הפניות זורמות אלינו כל העת מבתי הספר ברחבי הארץ, המבקשים עוד מסלול, עוד הסעה, והביקוש גדול. לדבריו, הוא רואה בחוש את הסיעתא דישמיא בכל שלב ושלב.

"הצלחנו לפתוח את שנת הלימודים עם קרוב לאפס תקלות", הוא אמר, "לדוגמא, ערב פתיחת השנה, מתקשר אלי מנהל חברת הסעות בתל אביב ומודיע לי שלא יוכל לקחת השנה את הילדים לאחד מבתי הספר של הקירוב בעיר. יש לו בעיות עם נהגים ואין לו אפשרות להפעיל את הקו. הוכיתי בהלם. הלא הודענו להורים שיש הסעות, מה נעשה עכשיו? החלטתי לעשות את ההשתדלות, למרות שהסיכוי קטן מאד. הרמתי עוד טלפון ועוד טלפון ולבסוף הצלחתי. יש הסעה! ראיתי בחוש כיצד יד ה' מלווה אותי בנושא הקדוש הזה".

העול הכבד המונח על כתפי מנהלי קרן ההסעות וההתחייבויות הכספיות העצומות, מדירים שינה מעיניהם של גדולי ומאורי הדור שליט"א, אשר יצאו מגדרם כדי לזעוק ולעורר על החובה הגדולה המוטלת על כל אחד מישראל, להירתם ולהציל את מפעל הקירוב הגדול.

@"להינצל מכל הצרות"

כזכור, בכינוס החירום למען ילדי קרן ההסעות שהתקיים לפני כחודש במעונו של רבינו הגדול מרן גאון ישראל הגאון הגדול רבי דב לנדו שליט"א, גדולי ישראל זעקו זעקת הילדים המבקשים להיכנס תחת כנפי השכינה, ועל החובה העצומה המוטלת על כל אחד ואחד להטות שכם ולקחת חלק במשימה קדושה זו.

מכתבם של גדולי הדור שליט"א נפתח במילים "על שלושה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים". ובמילים נרגשות המחישו את דאגתם הכנה וז"ל: "כמה גדולים מעשי 'קרן ההסעות לילדי החינוך העצמאי' אשר שלושת עמודי העולם תלויים בה דעבדו שלא תשתכח תורה מישראל לילדי הקירוב בפרברים. ובאים הם כאחד שהוא חסד אמיתי לדורות להצילם מבאר-שחת להם ולבני משפחתם, ולהביאם מידי יום לבית תלמודם על טהרת הקודש ואח"כ להיותם גדלים והולכים בישיבות הקדושות ולשים לבם עליהם עד היותם לאיש".

ולנוכח התקופה הקשה בה שרוי עם ישראל, הוסיפו גדולי הדור ברכה אמיצה: "וגדולה זכות זו להנצל מכל הצרות אשר תוקפים ובאים מבית ומחוץ. ולרוות במידה כנגד מידה נחת יהודית מכל צאצאיהם. ולזכות שנה טובה במלוי משאלות לבם לטובה".

דבריהם של מרנן ורבנן שליט"א חוללו רושם כביר על המוני יראי ה', המבקשים אף הם, בימים אלו, ימי הרחמים והסליחות כאשר עם ישראל מייחל לישועה גדולה, להצטרף ללגיונו של מלך ולאמץ ילד מילדי קרן ההסעות ולהבטיח את חינוכו הטהור למשך שנה. כמו כן מבקשים הם לזכות בברכה הנדירה של גדולי הדור, שכל המאמץ ילד – יזכה לנחת יהודי מכל יוצ"ח.