"מהמושבה הרחוקה לנבחרת הישיבה" – תלמיד הקירוב שהפתיע את הוריו בזכות הכוונת פעילי 'קרן ההסעות'

התלמיד המחונן מהמושבה הרחוקה בצפון אמור היה ללכת בדרכי אחיו למסלול צבאי מובחר בסיירת מטכ"ל * אלא שפעילות מאומצת של הר"ר שלמה דהאן, חונך בפרויקט 'הכוונה וטיפול המשך' של קרן ההסעות באזור הצפון חולל מהפך בחייו ולמרות התנגדות הוריו – הוא החליט לבחור במסלול של ישיבה קדושה * כיום, כשהוא מפאר את אחת הישיבות המצוינות הוריו הפכו גאים ומאושרים

 

"על פי המסלול הטבעי, הילד היה אמור היה להיות באחת הסיירות המובחרות בצה"ל", אומר הר"ר שלמה דהאן חונך ב'קרן ההסעות' כבר 14 שנה באזור הצפון, "כל הסביבה שלו הובילה אותו לשם, ולראות אותו היום מפאר את אחת הישיבות הקדושות זה מחזה בלתי נתפס". 

התלמיד התגורר במושבה מרוחקת בצפון הארץ למשפחה שאיננה דתית. בזכות 'קרן ההסעות' הוא הכיר את החינוך התורני וכך הגיע ללמוד בת"ת תורני בצפון. כישרונותיו בלטו מיד והוא הוכר כילד מחונן. הוריו התגאו בו מאד וייעדו לו מסלול צבאי מובחר בדרך שהלכו אחיו המשרתים בסיירת מטכ"ל. עם סיום לימודיו בכיתה ח', בהשפעת החינוך שספג והליווי של החונך הרב דהאן, הבין הילד שמקומו בין ספסלי הישיבה, לגדול ולצמוח תורה. 

כשהודיע להוריו על כוונתו הם הוכו בהלם. הם סרבו לוותר על בנם המוכשר לטובת הישיבה. מדובר במשפחה המגדרת כ'מלח הארץ' שראתה במסלול הצבאי את פסגת הייעוד של בנם. לאחר דין ודברים ממושך הבינו ההורים כי הילד נחוש לבחור בדרך הישיבה, הם נכנעו ואמרו: "טוב, לפחות אחד מהמשפחה יצא ויהיה לנו רב". 

ואכן, התלמיד נכנס ללמוד בישיבת מצוינת בצפון, עלה ונתעלה במשך שלוש שנים. במהלכן, החונך הרב דהאן התמיד להגיע בכל שבוע לביקור אצל התלמיד בישיבה, לבדוק את מצבו ולסייע לו היכן שצריך. את הישיבה הקטנה סיים התלמיד כאחד מהשלישייה הטובה ביותר וזכה לשבחים רבים. משם עבר לישיבה גדולה מצוינת, בה הוא עושה חיל עד היום ונחשב לאחד מפארי הישיבה. 

ומה עם ההורים? האם הם גאים בבנם העילוי? ובכן, בכל כנס הורים לבוגרי 'קרן ההסעות' של הת"ת, עומד האב הגאה על הבמה ומספר את סיפורו. "כן, גם אני התנגדתי שבני ילך לישיבה, אבל היום אין מאושר ממני", הוא אומר להורים, "המהלך הזה הכניס הכי הרבה שמחה לחיי, כי הבן שינה את כל הבית לטובה, וכשאני רואה כיצד הוא מאושר ועולה ומתעלה – אני מאושר יחד עמו". 

סיפור זה הוא רק אחד מני סיפורים רבים מרגשים על ילדי חמד ממשפחות שאינם שומרי תו"מ, שנכנסו לחינוך תורני ע"י ההסעות, ובזכות פעילותם המאומצת של חונכי פרויקט 'הכוונה וטיפול המשך' של "קרן ההסעות", הם המשיכו לישיבות קדושות ונהפכו לבני ישיבה מובחרים. גם בימי מלחמה אלו, כאשר תלמידי משפחות המפונים מהדרום והצפון שוהים במלונות שונים ברחבי הארץ ואינם נמצאים במסגרת הטבעית שלהם, לא חדלים חונכי קרן ההסעות לפעול במסירות נפש כדי לכוונם לישיבות. 

מלאכתם של החונכים בתוך מלונות אלה לא קלה, אבל אין חשובה ממנה. הם מגיעים אל הבחורים, מדברים על ליבם ומנסים להקל על מצבם. תלמידים רבים שנותרו ללא מסגרת, מעט יצאו מהמסלול, והפעילים עמלים לשכנע אותם להגיע וללמוד במסגרת ישיבתית בצפון. פעילות קודש זו עושה פירות, ולאחר שכמה תלמידים שובצו בישיבות באופן משביע רצון, התעורר גל גדול בקרב המשפחות לצרף גם את בניהם לישיבות, לאחר שנוכחו שהילדים נמצאים בתוך סדר יום מסוודר וחינוכי. כך מבצעים החונכים הצלת נפשות, גשמית ורוחנית כאחד. 

פרויקט החונכים של "קרן ההסעות" נוסד והוקם ע"י רבנו הגדול מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, שביקש לוודא שעמל החינוך הטהור שמושקע בילדים לא הולך לריק חלילה. "אם לא נדאג להמשך גידולם וחינוכם בישיבות הק', מה הועילו חכמים בתקנתם", אמר מרן זצוק"ל והורה לראשי הארגון להקים את מערך טיפול ההמשך, הכולל מאות אברכים חונכים המוסרים נפש בנושא. מדובר במערך מורכב מאד, הכולל לעיתים מאמצים רבים מול התלמידים והוריהם וכן מול הישיבות כדי להתאים לנערים את המסגרת הטובה ביותר עבורם ואף ללוותם בתוך הישיבה בכל האתגרים. ואכן, ניתן לראות היום את הפירות הברוכים, את אלפי הנערים בוגרי "קרן ההסעות" החובשים את ספסלי הישיבות הטובות ביותר ומתעלים בתורה.