עמו אנכי בצרה: "קרן ההסעות" מפעילה מערך סיוע חינוכי ורגשי למשפחות תלמידי הקירוב שנפגעו בטבח הנורא בדרום

בין המשפחות קיימים נעדרים ופצועים וכן נפגעי חרדה רבים * "קרן ההסעות" חמ"ל מיוחד לאיתור כל המשפחות שהיו מעורבות באירועים הקשים ומסייעת להם באופן גשמי ורוחני * הוקם 'בית ספר זמני' במלונות המפונים במסגרתו נערכת למידה ופעילויות חינוכיות עבור התלמידים והמשפחות * ילדי קירוב רבים סיפרו על קבלות רוחניות שקיבלו על עצמם לשמירת עם ישראל

בשבועות קשים אלו של 'עת צרה ליעקב', כאשר עם ישראל כולו נמצא בצר ומצוק, ישנן אלפי שבורות ודוויות האבלות על יקיריהן שנרצחו בטבח הנורא הי"ד, או טרודות בין בתי החולים על הפצועים, או מתייסרות על החטופים והנעדרים מקרב משפחתם. מדובר על מעגלים רחבים של משפחות הקשורות בדרך זו או אחרת לאירועי הטרור הקשים, כמו כן משפחות רבות מדרום הארץ שנאלצו להתפנות מבתיהן בשל מטחי הטילים הבלתי פוסקים. 

מיום פרוץ המלחמה, "קרן ההסעות" נרתמה לסייע ולעזור ככל יכולתה למשפחות אלו, אשר חלק מהן הנן ממשפחת תלמידי קרן ההסעות הלומדים בתי הספר התורניים. הדאגה הכנה למשפחות אלו כמו גם לתלמידים והתלמידות היקרים הביאה את קרן ההסעות לפתוח מעין חמ"ל מיוחד לאיתור המשפחות במעגלים השונים וסיוע נפשי ורוחני. בשלב ראשון נערך מיפוי מעגלי הפגיעה של כל תלמידי הקירוב מאזור עוטף עזה וערי הדרום שנפגעו במלחמה, בכדי ליצור קשר עם כל תלמיד וכל משפחה שנפגעו פיזית או נפשית או כאלה שנמצאים כעת במצוקה. 

כמובן שבחזית העשייה והסיוע נמצאים מנהלי ומנהלות בתי הספר הקירוב שבדרום הארץ, ובמיוחד בשדרות ואופקים שהיו בקו האש של המחבלים הרצחניים באותה שבת קשה. מנהלים ומנהלות אלו, כמו מנהלת בית הספר באופקים הגב' אלגרבלי ומנהל בית הספר בשדרות שמעון מור יוסף, פועלים יומם ולילה במסירות אין קץ, בתוך המצב הביטחוני המתוח והחוסר ודאות, כדי לסייע לכל משפחות התלמידים ככל הניתן. 

"הסיפורים שקיבלנו מהמשפחות היו קשים מאד", מספרת אחת המנהלות העוסקת במערך הסיוע, "יש לנו משפחה שיש בה נעדרים שלא יודעים מה עלה בגורלם. יש לנו תלמיד בוגר 'קרן ההסעות' שנרצח במתקפה. היה לנו ילד בכיתה ח' בשדרות שנעדר מהבית. באותו בוקר הוא ראה את רכב המחבלים והסתתר. במשך יום וחצי חיפשו אותו ורק למחרת בשעות אחה"צ המאוחרות איתרנו אותו מתחבא בתוך ארון שבביה"כ". 

התלמידים והתלמידות חוו אף הם חוויות קשות. "יש משפחות שהיו סגורות בממ"ד 48 שעות, בלי אוכל ובלי מים. ישנם תלמידים שעדיין לוקים בחדרה, לא אוכלים וסובלים ממחשבות קשות. יש לנו צוות של מורות בשדרות שהמחבלים היו אצלם בחצר הבית במשך שעות. אביה של אחד המורות נורה ע"י מחבלים והוא מאושפז כעת בבית חולים", היא מספרת. 

@חושבים מחוץ לקופסא

כל העדויות והסיפורים מגיעים לחפ"ק מיוחד שהקימה "קרן ההסעות" בדרום הפועלת מול משפחות הנפגעים והמפונים. רוב המשפחות שוהות כעת בבתי מלון בירושלים, בים המלח ובאילת, לשם משוגרים צוותות סיוע כמו פסיכולוגים ומטפלים רגשיים כדי לעזור לתלמידים ולמשפחות הזקוקים לכך. בנוסף, קרן ההסעות מפעילה בבתי המלון הללו מעין בית ספר זמני לילדים, הכולל פעילויות שונות, תכניות העשרה ועוד. מתבצעת חלוקה לפי גילאים ורמות רוחניות, והצוות החינוכי מגיע עד לבתי המלון כדי להיות עם התלמידים בתקופה הקשה הזו, ולסייע גם גשמית וגם רוחנית. 

במקומות הללו, הצוות שומע הרבה את התלמידים שעברו את החוויות הקשות, ומעניק להם הדרכה נפשית ורוחנית. הצוות מנסה לעודד את התלמידים במבצעים שונים להשתתף בלמידה. לדוגמא, בגילאים הנמוכים הוא אוסף מהתלמידים ציורים ותמונות המבטאים "אמונה" על פי ראייתם ומהם מכין מצגת מרגשת, ובגילאים הגבוהים נערך קו לימוד של שיעור קצר במשנה וגמרא, וכל תלמיד העונה על שאלה אחת נכנס להגרלה נושאת פרסים. 

"אנחנו פועלים מאד בזהירות ומתוך הכלה גדולה של המצב", אומרים בקרן ההסעות, "אמנם ההיענות עדיין לא מלאה אבל אנחנו ממשיכים, משקיעים חשיבה מחוץ לקופסא כדי להגיע לכל תלמיד ולכל משפחה, להבין מה מציק להם וכיצד אנחנו יכולים לסייע. בכל ערב נערכת שיחת ועידה בין כל הצוות, שם הם חולקים את הרשמים מכל המקומות ומעלים רעיונות ולקחים לשיפור הקשר והמשך הלמידה עם התלמידים. אנחנו מבינים שדווקא החלק הרוחני הוא הנצרך כעת, משם המשפחות יכולות לשאוב כוח ותעצומות כדי לעבור את התקופה הקשה הזו. לכן אנחנו משקיעים בזה הרבה, נותנים תשובות לשאלות הרבות, עורכים ערב מיוחד לנשים לנערות עם הרצאות מחזקות ועוד. חשוב לנו מאד לא לאבד את התלמידים הללו שהשקענו בהם הרבה עמל חינוכי". 

@קבלות רוחניות

מקביל, פעילי וחונכי קרן ההסעות נמצאים בקשר כל העת עם התלמידים, שומעים את מצוקותיהם, שולחים להם חומרי לימוד ומהווים להם אוזן קשבת. פעילים אלו המלווים לאורך כל השנה את תלמידי הקירוב בכל האתגרים, מבינים את החשיבות של הקשר והתמיכה בתקופה זו, כאשר מסגרת בית הספר עדיין לא פועלת והתלמידים זקוקים להכוונה ולחיזוק והם נמצאים שם בשבילם.

מסתבר, שהחיזוקים מגיעים גם מהילדים. רבים מילדי קרן ההסעות מספרים לצוות החינוכי כי האירועים הקשים הביאו אותם לקבל על עצמם קבלות רוחניות שיועילו לשמירת עם ישראל, כמו תפילה בכוונה, הקפדה על בן אדם לחברו ועוד. אחד הילדים סיפר שקיבל על עצמו לוותר בכל פעם שנקלע לעימות עם חברים. ילד נוסף אמר שקיבל על עצמו להשתדל יותר לשמוע בקול ההורים. כמו כן, תלמידות "קרן ההסעות" קיבלו על עצמן קבלות טובות בנושא צניעות, תפילה בכוונה וחיזוק בלשון הרע. 

מרגש היה לשמוע על ילדים שנקטו ביוזמות עצמאיות לקריאת ספר התהילים לרפואת החולים ולהשבת החטופים. מדובר על אין ספור התארגנויות פרטיות של ילדים טהורים, המחלקים ביניהם את ספר התהילים ולא מפסיקים להתפלל, מתוך הבנה על כוח הבל פיהם של תינוקות של בית רבן.

מסתבר, שההתחזקות הרוחנית של הילדים משפיעה מחוללת שינוי גם בקרב בני משפחותיהם והדבר ניכר היטב בתקופה זו. האירועים הביטחוניים הקשים כמו גם רבים מבני משפחתם שנקראו לחזית המערכה, הביאו אותם להתעוררות רבה, להתחזקות בשמירת המצוות כמו שמירת שבת, תפילין ועוד וכן לקבל קבלות רבות כדי לצבור זכויות לשמירה על הלוחמים והמשפחות.