בתחושת הודאה ותפילה להשי"ת - רבבות ילדי הקירוב של "קרן ההסעות" פתחו את שנה"ל החדשה במוסדות החינוך העצמאי

"התחולל מאבק אדיר על כל הסעה" – מנהלי "קרן ההסעות" מספרים על המאמצים להפעיל את מערך ההסעות הארצי בצל יוקר המחיה

בסימן של תנופה והתרחבות: למעלה מ-20,000 ילדי קירוב יצאו בשבוע שעבר מכ-260 ישובים בפריפריה ב-1600 קווי "קרן ההסעות" ל -127 בתי ספר תורניים הפזורים ברחבי הארץ * מנהלי מערך ההסעות: "השנה חווינו קושי עצום בשל יוקר המחיה. חברות ההסעה הקפיצו את מחירי ההסעות בעשרות אחוזים ונותר חשש גדול לקיום הקווים. עשינו מאמצים כבירים לפתוח את שנה"ל כסדרה" * בקרן ההסעות רושמים סיפוק גדול מהגידול המבורך של מאות ילדי שנוספו השנה לעשרות בתי ספר תורניים ברחבי הארץ בזכות קווי ההסעות *

בתחושת הודאה ותפילה להשי"ת ובאווירה של קורת רוח, רבבות ילדי "קרן ההסעות" פתחו בשבוע שעבר את שנה"ל החדשה במוסדות הקירוב 'החינוך העצמאי', זאת לאחר חודשי הכנה ארוכים של צוות מנהלי "קרן ההסעות" אשר עשו מאמצים כבירים להוציא לפועל את מערך ההסעות האדיר בכל רחבי הארץ, הכולל למעלה מ-20,000 ילדים היוצאים מכ-260 ישובים ל -127 בתי ספר תורניים הפזורים ברחבי הארץ. 

היה זה מחזה מרגש לראות רבבות תלמידי חמד נרגשים, מאינספור יישובים ומושבים מרוחקים עולים על האוטובוסים המיוחדים של 'קרן ההסעות' המסיעים אותם למוסדות החינוך התורניים, בדרכם לגדול בתורה ויר"ש טהורה על פי הדרך המסורה. הורים רבים הביעו את תודתם העמוקה לראשי הארגון ואמרו שלולא הסעה זו הם היו נאלצים ללמוד בבית הספר הממלכתי שביישוביהם ולא זוכים לחינוך תורני.

בשנה זו, חודשי ההיערכות היו מלווים במאמצים גדולים בשל הזינוק במחירי ההסעות, כפי שמספר מנהל מערך ההסעות. "מעולם לא חוויתי דבר כזה, שבועות ארוכים של מאבק. יוקר המחיה הגיע גם לתחום הזה וחברות ההסעה שאנחנו עובדים איתן שנים החליטו להעלות מחירים בחדות, בין 20-30 אחוזים ואף יותר, דבר שגרם לנו קשיים עצומים. נאלצנו להחליף 12 חברות הסעה כדי לעמוד ביעדים". 

לדברי המנהל, נהגים רבים הקפיצו את המחירים במאות שקלים לכל נסיעה והתחולל מאבק גדול על כל קו של הסעה. "אנחנו בקשר עם מאות חברות הסעה ברחבי הארץ ובכולן קיבלנו אותה דרישה. המחירים קפצו ונוצר חשש אמיתי לקיומם של עשרות קווים ותיקים, ומי מדבר על קווים חדשים. יוקר המחיה ממש חותך בבשר החי", מספר המנהל, "הדבר הזה הדיר שינה מעיני, שבועות ארוכים ישב צוות ההסעות על המדוכה כדי למצוא פתרונות, עמלנו קשה מאד ובס"ד בצלחנו לברך על המוגמר ולפתוח את שנת הלימודים החדשה כסדרה".

@מסירות נפש לכל ילד

למרות הקושי הגדול, את הסיפוק הרב שואבים מנהלי "קרן ההסעות" מהגידול העצום של מאות ילדי קירוב שזכו השנה להיכנס לבתי ספר תורניים ולמלא את ספסלי הלימוד, אך ורק הודות לקיום ההסעות. הדוגמאות לכך הן רבות ומרגשות, ומסמנות תנופה והתרחבות בכל הארץ. כך לדוגמה, בית ספר הקירוב 'חפץ חיים' בראשל"צ שהיה בנסיגה בשנים האחרונות, פתח את השנה עם 51 תלמידים בכיתה א' בזכות קווי הסעות המביאים תלמידים מיישובי הסביבה כמו אחיעזר, חמד ועוד. גם בית הספר בקדימה רושם התפתחות מרשימה, עם הוספה של 55 תלמידים חדשים, בזכות פיזור הסעות ענק. 

כך גם בבית הספר 'אורות' בתלפיות שבירושלים שזכה אף הוא להתרחבות. אם עד כה, קרן ההסעות הסיעה אליו 101 תלמידים, בשנה זו היא מסיעה 159 תלמידים כ"י. "אלו הסעות קשות ומפרכות", מסביר המנהל, "מדובר באיסוף משכונות רחוקות כמו גילה, הר חומה, מושב אורה, תלפיות, מכל דרום העיר למעשה. העליות של ההסעות הללו גדולות. הגעתי עם הבקשה ליו"ר הארגון הרב מרדכי קרליץ והצגתי לו את הנתונים. למרות הנטל הכבד הוא הביא את הנושא לשולחן גדולי ישראל שהכריעו לחיוב. "אם מדובר בילדים שללא ההסעה ילמדו בבית ספר חילוני, צריך לעשות את כל המאמצים להביא אותם", הורו גדולי ישראל. 

מסירות הנפש לכל ילד יהודי ניכרת בכל מקום בארץ. "מתקשרת אלי מנהלת בית הספר 'תנופה' בחיפה ומספרת שלא ישנה בלילה בגלל אחד הילדים משכונת אדר שלא סודר בהסעה. ראיתי את מסירות הנפש שלה לחינוך של ילד אחד, ולמרות העלויות הגבוהות הוחלט לקחת אותו. כך גם בית הספר בטירת הכרמל שחווה התפתחות אדירה ע"י הצוות החינוכי שם, שהכפיל השנה את מספר התלמידים בכיתה א'. מול עבודה כזו אי אפשר לשתוק וחייבים לעשות כל מאמץ. כך גם בית הספר 'ביחד' בחיפה, שרושם גידול מבורך בתלמידים, אותם אנחנו מסיעים מכל האזור, מנשר, רכסים, קריית אתר ושאר הקריות, ילדים שלולא ההסעה לא היו מגיעים לחינוך תורני". 

@התפתחות עצומה של בתיה"ס

תנופת בתי הספר התורניים יוצרת אתגרים טכניים בשטח, כמו למשל נגישות של אוטובוסים גדולים לבתי הספר, שרבים מהם נבנו ברחובות צרים וללא תכנון מתאים. "בית הספר האקדמי בבאר יעקב הפך בזכות ההסעות למוסד של 600 תלמידים. קרן ההסעות מסיעה אליו מידי בוקר 220 ילדים. כדי להיכנס לאזור בית הספר שנמצא במבנה מאולתר, אנחנו מסיעים את הילדים בצי של 12 מיניבוסים. זו מסירות נפש של ממש הכרוכה בעלויות כפולות ומכופלות, אבל אין ברירה", אומר מנהל במערך ההסעות.

גם בית הספר 'שערי ציון' ברמלה הנמצא בהתפתחות ענקית, מתקשה להכיל את הבאים בשעריו. "הביקוש לבית הספר הזה נמצא בשיא והשנה הוספנו לו עוד 5 מסלולים. הבעיה היא שתנאי המקום לא מכילים את 600 תלמידי בית הספר, ונאלצו לפזר אותם בכמה מבנים באזור. בכל בוקר לוקח לנו חצי שעה רק להוריד את הילדים במקום בגלל מצוקת החניות". 

אחד מבתי הספר הקירוב הגדולים והעמוסים ביותר הוא 'סיני' ביבנה. רק מי שנמצא במקום ורואה את ה'תחנה המרכזית' מידי בוקר של עשרות האוטובוסים, מבין את ההיקף העצום. "לביה"ס 'סיני' אנחנו מביאים תלמידים מרדיוס ענק של ישובים: גן יבנה, גדרה, רחובות, אשדוד, בני דרום, שתולים, למעשה מכל רחבי הדרום. לאחרונה בנו שם תיכון חדש לבנות 'בנות לאה', וכל בוקר, לאחר שאנחנו מביאים את כל התלמידים לבית הספר, יוצאים ממנו 2 אוטובוסים של תלמידות לתיכון החדש והשנה הוספנו אוטובוס נוסף בעלויות גבוהות". 

כל הסעה חדשה היא זריקת מרץ לבית הספר כולו. "קחו לדוגמה את בית הספר במעלה אדומים שעד עתה לא היו לו הסעות. השנה התחלנו להפעיל 2 אוטובוסים לבית הספר. אנחנו מביאים ילדים מכל רחבי מעלה אדומים, כפר אדומים, מצפה יריחו. מדובר בהסעות הגומאות מרחקים ארוכים בעלויות גבוהות, גם אין הרבה חברות הסעה באזור הזה להשוות מחירים. למרות זאת, הרמנו את הכפפה והפעלנו את המסלולים ובאמת בית הספר הזה רושם גידול מרשים". 

גם במוסדות הקירוב של ארגון 'שובו', בהם אלפי תלמידים מגיעים לבתי הספר בזכות מערך 'קרן ההסעות', רושמים אף הם התפתחות מדהימה בגידול מספר התלמידים, בכל הארץ. כך למשל בבית הספר שובו בבאר שבע, נוספו השנה מס' רכבי הסעות המביאים תלמידים מכל יישובי הסביבה ואפילו מאופקים, דבר שגורם להתפתחות מבורכת של בית הספר. גם בית הספר שובו בבת ים רושם עליה יפה במספר התלמידים, בזכות קבוצת תלמידים חדשה מחולון המגיעה לבית הספר ע"י קרן ההסעות. כך גם בית ספר שובו בתל אביב, העושה עבודת קודש ומרחיב מידי שנה את ספסלי התלמידים בסיוע מערך ההסעות המוגדל המביא תלמידים מכל קצוות העיר. אין ספק כי לקרן ההסעות תרומה מכרעת בחיזוק מוסדות 'שובו' בכל הארץ, דבר המרחיב את פעילות הקירוב במעגלים גדולים.

@"קרוב לאפס תקלות"

מנהל ההסעות מספר על הלבטים הגדולים הכרוכים בכל הסעה: "אני לעיתים עומד ומשתומם, איך אפשר לקבל החלטות ולהתחייב על סכומים כה גבוהים. אני תמיד אומר לרב קרליץ אני מודה לקב"ה שאני לא זה שצריך להכריע. הפניות זורמות אלינו כל העת מבתי הספר ברחבי הארץ, המבקשים עוד מסלול, עוד הסעה, והביקוש גדול. לדוגמא, יש דיון כעת על אוטובוס נוסף לבית ספר בראש העין. יש קבוצה של 10 ילדים מבני המנשה מנוף הגליל המבקשים הסעה, את הכל אני מביא לרב קרליץ להחליט. הוא אומר לי: אם זה תוספת של ילדים – תראה את זה כסגור". 

לדבריו, הוא רואה בחוש את הסיעתא דישמיא בכל שלב ושלב. "הצלחנו לפתוח את שנת הלימודים עם קרוב לאפס תקלות", הוא אמר, "לדוגמא, ערב פתיחת השנה, מתקשר אלי מנהל חברת הסעות בתל אביב ומודיע לי שלא יוכל לקחת השנה את הילדים לאחד מבתי הספר של הקירוב בעיר. יש לו בעיות עם נהגים ואין לו אפשרות להפעיל את הקו. הוכיתי בהלם. הלא הודענו להורים שיש הסעות, מה נעשה עכשיו? החלטתי לעשות את ההשתדלות, למרות שהסיכוי קטן מאד. הרמתי עוד טלפון ועוד טלפון ולבסוף הצלחתי. יש הסעה! ראיתי בחוש כיצד יד ה' מלווה אותי בנושא הקדוש הזה". 

העול הכבד המונח על כתפי מנהלי קרן ההסעות וההתחייבויות הכספיות העצומות, מדירים שינה מעיניהם של גדולי ומאורי הדור שליט"א, אשר יצאו מגדרם כדי לזעוק ולעורר על החובה הגדולה המוטלת על כל אחד מישראל, להירתם ולהציל את מפעל הקירוב הגדול. 

כזכור, בכינוס המרומם למען ילדי קרן ההסעות שהתקיים לפני כחודש במעונו של רבינו הגדול מרן גאון ישראל הגאון הגדול רבי דב לנדו שליט"א, גדולי ישראל זעקו זעקת הילדים המבקשים להיכנס תחת כנפי השכינה, ועל החובה העצומה המוטלת על כל אחד ואחד להטות שכם ולקחת חלק במשימה קדושה זו. דבריהם של מרנן ורבנן שליט"א חוללו רושם כביר על המוני יראי ה', המבקשים אף הם, בימים אלו, ימי הרחמים והסליחות, להצטרף ללגיונו של מלך ולאמץ ילד מילדי קרן ההסעות ולהבטיח את חינוכו הטהור למשך שנה. כמו כן מבקשים הם לזכות בהבטחה הנדירה של גדולי הדור, שכל המאמץ ילד – יזכה לנחת יהודי מכל יוצ"ח.