במעמד גדולי ישראל שליט"א מנהלים ומחנכים: כינוס מרומם לסיום כתיבת 'חבורות' ע"י מאות תלמידי ישיבות קטנות בוגרי "קרן ההסעות"

האב הנרגש: "פעם ראשונה במשפחה שיש לנו בן בישיבה, וכשראיתי איך הוא כותב חידושי תורה קניתי קלסר כמו שלו והתחלתי גם לכתוב"

דמעות של התרגשות אחזו בעיני גדולי ישראל למראה מאות התלמידים הצעירים שזכו לחיי תורה, עומדים ושרים בדבקות "ותן בלבנו להבין ולהשכיל" * הכינוס השנתי של "סיום כתיבת חידו"ת" שע"י בוגרי "קרן ההסעות שע"י החינוך העצמאי" עמד בסימן הגידול המבורך של תלמידי בתי הספר התורניים שהמשיכו לישיבות קדושות ע"י מערך "הכוונה טיפול המשך" של קרן ההסעות * בכינוס המרומם נטלו חלק מרנן ורבנן גדולי ישראל ובראשם מרן הגאון הגדול רבי דב לנדו שליט"א, הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א, הגאון הגדול רבי שרגא שטיינמן שליט"א והגאון הצדיק רבי שמעון גלאי שליט"א, אשר הטריחו עצמם ובאו לברך את התלמידים * "זהו מעמד שכמעט אין לו אח ורע בעולם התורה ואחד מסימני הגאולה", אמרו הרבנים * פירות הילולים

"לא תכננתי לדבר", אמר האב הנרגש שעלה לבמה, כשהוא מביט בעיניים נוצצות על בנו מקבל את תעודת ההוקרה על חידושי התורה שכתב, "אבל מצד הכרת הטוב אני רוצה לומר שאני מלא הערכה לפועלכם. ברוך ה' בני התחיל השנה שיעור א' בישיבה. זו פעם ראשונה שיש לנו במשפחה בן בישיבה ואני מוכרח לומר שהיו לנו חששות, אבל כשרואים איך הוא גדל וצומח לתפארת אנחנו שמחים, וזה בזכות הרבנים, הצוות החינוכי בישיבה והחיבוק של החברים. 

"אני גם קצת לומד", המשיך, "ורק אחרי שראיתי איך הוא יושב ומסכם חידושי תורה על הדפים, החלטתי שגם אני רוצה. קניתי קלסר כמו שלו והתחלתי לכתוב. יהי רצון שתזכו להמשיך הלאה להיות תלמידי חכמים", אמר האב הנרגש לקול תשואות הקהל. 

@"זכיתם לחממה של תורה"

"שאי סביב עינייך כולם נקבצו באו לך, בנייך מרחוק יבואו״ בישרה הכרזה הענקית שבפאתי אולמי ״היכלי מלכות״ בבני ברק, ואכן אלפי תלמידי החמד שגדשו את השולחנות הארוכים הגיעו מכל קצוות הארץ. מהצפון הרחוק, מהדרום והנגב וממרכז הארץ. תלמידי ישיבות צעירים עם כובעים וחליפות, היושבים נרגשים אל מול הבמה המכובדת עליה יושבים מרנן ורבנן גדולי ומאורי הדור שליט״א שהטריחו עצמם במיוחד עבורם.

ברוכים הבאים לכנס המסורתי המתקיים מידי שנה בתקופה זו, לסיום כתיבת חידושי התורה של תלמידי שיעור א׳ בישיבות קטנות, בוגרי "קרן ההסעות" בבתי הספר של החינוך העצמאי מכל רחבי הארץ, שזכו לחיי תורה ונכנסו בשנה האחרונה לישיבות הקדושות. בכל פעם, ההתרגשות מתעוררת מחדש. קשה להאמין איזה מהפך אדיר הם הצליחו לחולל בעצמם. מדובר בנערים שחלקם מבתים חילוניים או מסורתיים, וחלקם למדו עד לא מכבר בבתי ספר ממלכתיים, מנותקים כליל מחיי תורה ומצוות. והנה, היום הם באים לכאן כלמדנים צעירים חובשי ספסלי הישיבות הקדושות אשר כתבו את ה"חבורה" הראשונה בחייהם.

הם עשו זאת ע"י פעילי פרויקט 'הכוונה וטיפול המשך' של קרן ההסעות בניהולו המקצועי של הרב יעקב מויאל ועשרות האברכים המשמשים כחונכים המלווים באופן צמוד את הבחורים בבתי הספר ובישיבות, ומסייעים בקשיים ודואגים שהעמל הגדול שהושקע בהם יפרח ויניב פירות. על בימת הכבוד באירוע יושבים מולם גדולי ומאורי הדור שליט"א, ראשי ישיבות ומרביצי תורה, ראשי ומנהלי קרן ההסעות בראשות הרב מרדכי קרליץ יו"ר קרן ההסעות, מנהלי בתי ספר התורניים, מפקחים ומנהלי מחלקות פדגוגיות, ורכזים בולטים.

התרגשות גדולה אחזה בעשרות מנהלי בתי הספר התורניים של "החינוך העצמאי" שהגיעו לכינוס השנתי והביטו על פרי עמלם, מאות מתלמידיהם לשעבר שהתחנכו תחת ידם מהכיתות הנמוכות ועד הגבוהות, והנה הם בתפארתם כבני ישיבות לכל דבר. רק מחנכים אלה יודעים כמה קושי עבר כל אחד מהם, וכמה מאמצים גדולים נעשו באופן יומיומי כדי שהם יצמחו ויגדלו לתפארת. 

״בחוץ יהום הסער. אנשים מתעסקים בהבלים וחוסמים כבישים, אבל אתם זכיתם לעסוק בדברי תורה. אתם אלה שמקיימים את העולם״, פתח המנחה הרב יחיאל מנדרוביץ, מפקח ב"חינוך העצמאי" את הכנס, "אחרי זמן חורף ארוך, בוודאי אתם חשים התרוממות רוח גדולה", הוסיף וביקש מהתלמידים לרשום את תחושותיהם מעולמה של הישיבה וכיצד היא השפיעה עליהם ועל שאיפותיהם הרוחניות. "אני מתכוון לעבור דף דף ולקרוא את הדברים הנפלאים שאתם כותבים, ובלי נדר אנחנו נוציא ונפרסם את הדברים היפים הללו", אמר. 

המנחה הזכיר בדבריו את הכנס דאשתקד שהתקיים בצל הסתלקותו של רשכבה"ג מרן שר התורה בעל ה"דרך אמונה" זצוקללה"ה ולעילוי נשמתו הטהורה של האבא הגדול שהשפיע על דור שלם לעמל תורה ודקדוק הלכה. בוודאי היה שמח לראות גם היום את אלפי בחורי חמד, בני ציון יקרים המסולאים בפז, בחורים מבתים רחוקים שלא ידעו צורתה של משנה או גמרא אך לפני כמה שנים, והנה באים לכאן ותלמודם בידם, עם קלסר גדוש ב'חבורות' ופלפולים בגמרא כצורבים ותיקים. אשרי עין ראתה זאת.

הרב יעקב מויאל, מנהל פרויקט "הכוונה וטיפול המשך" של קרן ההסעות התקשה לכבוש את התרגשותו. "כשאני רואה את הקלסרים העבים הללו עם החבורות שלכם אני מתמלא שמחה, כי אני יודע שאתם הולכים בדרך של תורה ויראת שמים״ אמר בדבריו.

״ולכם הפעילים והחונכים היקרים המוסרים נפש בעבודת הקודש אני אומר, כמה שהצלנו וכמה שאנחנו רואים ברכה בעמלנו, עדיין הלב נחמץ בקרבנו שיכולנו להציל עוד נערים. נאמר בחז"ל שיש שלושה שותפים באדם ואני ממשיל זאת גם לעניינינו. האדם זה התלמיד עצמו, אביו ואמו זה ההורים שנותנים לו כל מה שהוא צריך, והקב"ה זה הנשמה הרוחנית ואלו המחנכים והפעילים העושים הכל להצמיח את הבחור. ואני בטוח שבעסקה הזו כולם יצאו מרווחים״, אמר הרב מויאל.

@"תמכרו את החליפה שלי"

127 בתי ספר של החינוך העצמאי ברחבי הארץ הם חממת הגידול הרוחני של למעלה מ-20 אלף תלמידי ישראל בערי הפריפריה, הזוכים לחיי תורה בזכות מערך ההסעות של קרן ההסעות. מי שעומד בניהול "החינוך העצמאי" הוא הרב אליעזר סורוצקין, העובד בצמידות עם הנהלת קרן ההסעות וביחד הם נושאים בעול האדיר הזה. כשהרב סורוצקין ניגש לדבר, הוא מביט בערגה על פרחי הצורבים היושבים מולו ומזהה אותם כתלמידי בתי הספר, אך לפני שנה.

״בימים אלה מלאו 70 שנה לחינוך העצמאי״, הוא אומר בנאומו, ״ומי שהקים אותו היו גדולי ישראל, שהיו מתכנסים מעת לעת לדון בנושאי שעל הפרק כמו תכניות הלימוד ועוד. באחת הישיבות שהתקיימה בירושלים והשתתפו בה גדולי ישראל ורבנים חשובים, בראש הישיבה ישב רשכבה"ג מרן הגרא"מ שך זצוק״ל ועלה בה נושא הילדים מיישובי הפריפריה שאינם יכולים להגיע לבתי הספר בהיעדר הסעה ועלות הפעלת אוטובוסים גבוהה.

"כשמרן הגרא״מ שך שמע את הדברים, הוא קם ממקומו, הוריד את חליפת ה'פארק' שלו ואמר לראשי החינוך העצמאי, הנה, קחו את החליפה שלי ותמכרו אותה, בכסף הזה תביאו ילדים בהסעות לבתי הספר התורניים".

וכשהרב סורוצקין מספר את הסיפור הוא אחוז התפעמות, פושט את חליפתו שלו ומדגים לתלמידים כיצד מרן ראש הישיבה זצוק״ל יצא מגדרו בנושא הזה, ועד כמה משימת הבאת ילדי ישראל לחינוך התורני נגעה לליבו הטהור. בשלב הזה ההתרגשות באולם מגיעה לשיאה, והבחורים פרצו בשירה אדירה: "ותן בליבנו להבין, ללמוד וללמד באהבה". המראה של ילדים יקרים אלו שמסרו נפש כדי להיכנס לעולמה של התורה עומדים ושרים בדבקות את שאיפותיהם הרוחניות – לא מותיר עין יבשה.

שלוחא דרבנן, סגן השר הרב אורי מקלב, העלה על נס את כתיבת חידושי התורה של התלמידים הצעירים. "נאמר בחז"ל: אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו. לא כתוב ותלמודו בראשו או בליבו, אלא בידו, זה מכוון על מי שכותב חידושי תורה, ולכן מפעים לראות את בחורי הישיבה הללו שהם כתר התורה, על כך מסרו את נפשם גדולי ישראל בעבר ובהווה. אשרי כל העוסקים במלאכת הקודש, המארגנים והמפקחים", אמר הרב מקלב. 

במסגרת התכנית העשירה של הכנס, רותקו הנערים לדבריו של משמח הלבבות המשפיע הרב מאיר שוורץ, אשר חידד את מעלת מסירות הנפש של תלמידי קרן ההסעות, שיכולים ללמוד ליד הבית אבל מוכנים לוותר ולנסוע בכל יום במשך שעה או יותר רק כדי ללמוד תורה בביס תורני.

@"מעמד שאין לו אח ורע"

התרגשות רבה אחזה באולם, כאשר הוכרז על כניסתם של מרנן ורבנן גדולי ומאורי הדור שליט"א למעמד. מאות התלמידים עמדו על רגליהם בשירה אדירה לכבודה של תורה בעת כניסתם של מרן גאון ישראל הגאון הגדול רבי דב לנדו שליט"א ראש ישיבת סלבודקא, הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א ראש ישיבת חברון, הגאון הגדול רבי שרגא שטיינמן שליט"א ראש ישיבת "אורחות תורה" והגאון הצדיק רבי שמעון גלאי שליט"א, אשר הטריחו עצמם במיוחד לברך את התלמידים ולעודדם. 

בשלב זה נערכה תפילה מיוחדת לרפואתו השלמה של הגאון הגדול רבי משה הלל הירש שליט"א, שמידי שנה היה מגיע לכנס החבורות ומפליג בשבחם של התלמידים, וכעת זקוק לרחמי שמים מרובים. הגה"צ רבי שמעון גלאי שליט"א, קרא את פרקי התהילים וכל הציבור ענה אחריו בדבקות. 

במרכז המעמד הושלך הס, כאשר מנחה הכנס הרב הכריז כי עתה יישמעו דבריו של רשכבה״ג מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א, אשר הוקלטו במיוחד לבאי המעמד. (ראו מסגרת)

בחרדת קודש האזין הציבור לדבריו של מרן גאון ישראל הגאון הגדול רבי דב לנדו שליט"א, ראש ישיבת סלבודקה. "אשריכם ואשרי חלקיכם שאתם לומדים תורה, אתם חיים באושר אמיתי ומתעלים. כי הם חיינו ואורך ימינו. תתעלו עוד ועוד במעלות התורה, להיות בני תורה וגדולי תורה. אשרי אלו המלמדים אתכם, שירוו מכם נחת", אמר מרן שליט"א. 

הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א, ראש ישיבת חברון, פתח בדבריו בזיכרון דמותו של רשכבה"ג מרן הגראי"ל שטיינמן זצוקללה"ה, אשר ייסד והקים את קרן ההצלה של הדור, הלוא היא "קרן ההסעות". "זהו מעמד שכמעט אין לו אח ורע מבחינת עולם התורה. אני זוכר בשנים עברו, כמה היו מגיעים ללמוד תורה מהמקומות הללו? בודדים. אחד מעיר ושנים ממשפחה, והנה היום, מי היה מאמין שיגיעו כמות כזו של ילדים בפריפריה לבוא וללמוד תורה. בניך מרחוק יבואו, לא רק מרחק פיזי אלא גם מרחק רוחני. אלו ממש הסימנים של הגאולה העתידית והשיב לב בנים על אבותם", אמר הגאון הדגול שליט"א 

"תלמידים יקרים אלו השקועים בלימוד והפכו לבני תרה, שבכל מקום משבחים אותם. ובזכות קרן ההסעות, הם מקרבים גם את המשפחות שלהם ובכך מצילים משפחות רבות בעם ישראל. אשריכם שזכיתם להיות מיושבי בית המדרש, להיות בעולמה של תורה", סיים הגאון שליט"א את דבריו. 

הגאון הגדול רבי שרגא שטיינמן שליט"א, ראש ישיבת אורחות תורה, פתח בדבריו ואמר: "בקרשי המשכן נאמר שהם היו כבדים ומשה התקשה להרימם. אמר לו הקב"ה, תעשה כאילו אתה מרים אותם והם יקומו מעצמם. כך זה ברוחניות, האדם עושה את ההשתדלות והמאמץ מצידו והקב"ה עוזר ומקים את המשכן. אצל קין והבל כתוב שהקב"ה שאל את קין – למה נפלו פניך. ולכאורה מה הטענה? הרי הקב"ה לא קיבל את מנחתו. אלא השאלה היתה, מדוע אתה מתייאש ולא מתחיל מחדש. אם תתאמץ שוב הקב"ה ימלא את מבוקשך. 

"התלמידים כאן חוו קשיי רבים בחיים שלהם, מצד המשפחה, החברים ועוד, ולמרות זאת התאמצו ובאו ללמוד תורה תוך הקרבה אישית וכך נהפכו לתלמידי ישיבות מובחרים. לכן, לפי המאמץ שלכם הקב"ה עוזר וימשיך לעזור שתגדלו לתלמידי חכמים מופלגים", אמר הגאון שליט"א. 

הכינוס המרומם הסתים בשירה אדירה של כלל התלמידים והפעילים, בהשתפכות נפש טהורה להמשיך להתעלות בעמל ויגיעת התורה. לאחר מכן הוענק לתלמידים תעודת הערכה מיוחדת על חידושי התורה שכתבו. הרבנים והמנהלים שבו והודו במיוחד לרב יעקב מויאל, מנהל "מערך הכוונה וטיפול המשך" שע"י קרן ההסעות, שבזכות עבודתו המאומצת והפרטנית על כל תלמיד, ובזכות צוות החונכים שבראשותו, הם מחוללים את פעילות ההצלה הגדולה בהכוונה והתאמה של התלמידים לישיבות הקדושות ובכך מגדלים דור חדש של תלמידי חכמים לשם ולתפארת. 

ברכת רבנו הגדול מרן ראש הישיבה שליט"א לבוגרי "קרן ההסעות":

"אשריכם שזכיתם לעסוק בתורה ולהתקדש בה"

"אשריכם התלמידים הצעירים שאתם עוסקים בתורה. התורה היא דבר מיוחד וזכות עצומה נפלה בחלקיכם לעסוק בה. בתורה יש קדושה ומי שעוסק בה מתקדש. אשריכם שזכיתם להיות קדושים. אתם תלמידי שיעור א' בישיבה הקטנה, תזכו בעזרת ה׳ להמשיך גם הלאה להתקדש ולהתעלות, להגיע לישיבה גדולה ואחר כך תהיו אברכים, גדולי ומרביצי תורה וכך תחיו חיים טובים ומאושרים בגשמיות וברוחניות. הרבה נחת יהיה לכל המשפחות שלכם. יש זכויות רבות גם למלמדים שמלמדים אתכם, שתהיה סיעתא דישמיא לכל אחד ואחד".

"עמדנו בחתונה שלו והורדנו דמעות כמים"

רעד אחז בקולו של הרב אשר ברדה, מנהל בית הספר "יחד" בתל אביב, כשניסה לתאר בפני באי הכנס את הצלת הנפשות האדירה המתחוללת במוסד החינוכי שלו, המונה כ-400 תלמידים ותלמידות, רובם מגיעים מבתים חילוניים מובהקים. "רק כדי להבין באיזה ילדים מדובר, תלמיד מכיתה ג' שנשלח להביא משהו מכיתה ח', חזר אלי ושאל אותי בתמימות, מהן הקוביות השחורות והשרוכים שיש לתלמידי כיתה ח' על הראש והידיים. קשה להאמין כמה הם רחוקים ממושגי היהדות, כאשר אפילו את פסוק 'שמע ישראל' אינם יודעים להמשיך. אבל ברוך ה' בזכות 'קרן ההסעות' מגיעים מידי יום מאות תלמידים בנסיעה של אפילו שעה או יותר מבת ים, חולון ושכונות רחוקות בתל אביב, רק כדי ללמוד תורה", אמר הרב ברדה.  

"אני זוכר תלמיד אחד שהגיע אלי בכיתה א' עם הוריו, שהיו נראים חילונים בתכלית. הוא עלה והתעלה אצלנו, וכשהגיע לכיתה ח' ההורים רצו לשלוח אותו לתיכון צייטלין כדי ללמוד בגרויות. הבן אמר להם בפסקנות: או שאני ממשיך לישיבה קדושה או שאני נשאר בבית. בלית ברירה הם הסכימו, והוא התקבל לישיבה קטנה בבני ברק והמשיך לישיבה גדולה בבאר יעקב. 

לפני שלושה שבועות הוא הגיע אלי עם הזמנה לחתונתו, כשהמחותן שלו הוא אחד הרבנים החשובים ותלמידי החכמים בקריית ספר. הורדנו דמעות של אושר בחתונה שלו, התקשיתי להאמין מה נהיה מהילד הזה. בחתונה שלו פגשנו שני תלמידים נוספים מבית הספר, שאף הם הגיעו מבתים חילוניים ועברו מסלול ייסורים לא פשוט, אבל היום הם אברכים מעולים. אלו הפירות המופלאים של אנשי 'קרן ההסעות' המצילים נפשות כפשוטו, ואני אומר להם – שלי ושלהם שלכם הוא", סיים הרב ברדה את דבריו הנרגשים.