"הילד שכמעט נשכח": הסיפור המרגש של "קרן ההסעות" שמעורר הדים רבים I אלול תשפ"ב

בתיבות הדואר בריכוזים החרדיים הופיע לאחרונה ספרון ילדים בגרסת סיפורי 'מחניים' המוכרים לכל ילד, תחת הכותרת "הילד שכמעט נשכח". מראה הספרון המוכר משך מיד את תשומת ליבם של ההורים והילדים, שגילו בתוכו סיפור נוגע ללב המקפל את סיפורם של מאות ילדי ישראל בפריפריה החפצים מאד ללמוד בבית ספר תורני, והדבר היחיד העומד בדרכם הוא היעדר הסעה מהיישוב לבית הספר המרוחק.

הספרון מציג את סיפורו המרגש של גדעון, ילד למשפחה חילונית באחד המושבים בגליל, שגילה את היהדות דרך ביקור אקראי בבית הכנסת ביישוב וחפץ גם הוא ללמוד תורה ולחבוש כיפה. הוא חשש לספר זאת להוריו אבל בסוף לא עצר את דמעותיו וסיפר להם. תחילה הם נבהלו העט, אולם כשראו את נחישותו הם נעתרו אולם אז התברר, שבית הספר התורני היחידי נמצא במרחק של 20 ק"מ מביתם והמשימה היא בגדר בלתי אפשרית. 

הסיפור מגולל את המאמצים הנעשים כדי לארגן לו הסעה באמצעות מערך ההסעות של "קרן ההסעות" ובעצם להציל אותו מחינוך כפרני. כמו גדעון, יש עוד מאות ילדים יהודים בערי השדה המתחננים להסעה לבתי הספר התורניים, אולם הדבר כרוך בהוצאה כבדה ביותר. 

בספר אף ניתן למצוא סיפור נוסף: "הדרך אל הנחת", המתאר הורים המוטרדים מאד מהתנהגותו של בנם השובב בתלמוד תורה עד כדי איום בסילוקו, כאשר כל הניסיונות לדבר על ליבו לא צלחו. ואז הם נזכרו ב"קרן ההסעות" ובברכתם של גדולי ומאורי הדור זצוק"ל ושיבדלחט"א לנחת מהילדים. על המקום הם התקשרו לקרן ההסעות, אימצו ילד, ובאורח פלא, תוך ימים ספורים הילד הצליח להתגבר על עצמו ולשנות כליל את התנהגותו, לפליאת מוריו. 

כזכור, היתה זו אימרתו הידועה של רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל שאמר "מי שדואג לילדים של הקב"ה, הקב"ה דואג לילדים שלו". וכן ברכתו המיוחדת של ראשכבה"ג מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל כי "התורם לקרן ההסעות יזכה שיהיו לו ילדים צדיקים". 

הספרון המיוחד בעיצוב המקורי זכה מיד לתגובות נלהבות מאלפי הורים וילדים כאחד. רבים מהם התרגשו מהפשטות שבה ניתן להציל ילד יהודי ולשנות את כל אורח חייו, וכמה הכל תלוי בהסעה אחת העשויה תחרוץ את גורלו. לאחרונה "קרן ההסעות" פתחה את שנת הלימודים בתנופה, כשהיא מפעילה מידי יום מעל ל-1,350 מסלולי נסיעה בכל הארץ, רובם ילדים מתחזקים המגיעים למוסדות קירוב, כאלה שלולא ההסעה לא היו יודעים מהו "שמע ישראל" רח"ל. 

בימים אלה מתקיים מגבית החירום ל"קרן ההסעות" בהוראתם וברכתם של מרנן ורבנן גדולי ומאורי הדור שליט"א ובראשם רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א, אשר יצאו בקריאה קדושה לציבור לאמץ ילד בקרן ההסעות שהוא "פיקוח נפש רוחני" כדבריהם, ומי שעושה כך יזכה ל"מידה כנגד מידה, לראות נחת דקדושה מכל יוצאי חלציהם ולגמור דינם לטובה בימי הדין המשמשים ובאים".