"בזכות הקעמפ החלטתי ללכת לישיבה קדושה": מחנה "אחי ורעי" לתלמידי "קרן ההסעות" הסתיים בהתרוממות רוח

למעלה ממאתיים תלמידי "קרן ההסעות" ממסיימי כיתות ח' סיכמו שמונה ימים גדושים בהווי תורני ופעילות חווייתית והתחזקו לקראת לימודיהם בישיבות הקדושות * אחד הנערים משתתפי המחנה: "שיעורי התורה במחנה נתנו לי טעם והבנה בלימוד הגמרא. היתה לי התלבטות מסוימת אולם כעת אני בטוח – בשנה הבאה אלמד בישיבה קדושה בעזרת ה'"

יחליפו כוח: למעלה ממאתיים חניכי "קרן ההסעות" סיימו את מחנה הקיץ "אחי ורעי" שע"י קרן וולפסון ונפרדו ממנו בדמעות של התרגשות. היו אלה תלמידי הקירוב מסיימי כיתות ח' מבתיה"ס של החינוך העצמאי מכל רחבי הארץ, שהתכנסו לשמונה ימי נופש והתעלות (בשני מחזורים), גדושים בהווי חינוכי ומהנה, כהכנה לקראת עלייתם לישיבות הקדושות בחודש אלול הבעל"ט תשפ"ב.

מחנה הקיץ "אחי ורעי" התקיים בס"ד זו השנה ה-19 ע"י איש החינוך הרב שרגא אלפר, במטרה לחזק את תלמידי הקירוב מערי הפירפריה, בעת יציאתם לחופש, ובכדי להעניק להם הדרכה טובה לקראת כניסתם לישיבות. מדובר בתקופת זמן קריטית של חופשת הקיץ בסיום שנות לימודיהם בבתי הספר, כאשר רבים מהתלמידים מתמודדים עם קשיים ואתגרים בחוץ ומול פיתויים שלא להמשיך בשנה הבאה בישיבה קדושה. מחנה קיץ זה מעניק להם מחדיר בהם הווי ישיבתי בשילוב נופש ברמה הגבוהה ביותר ומצייד אותם בכלים טובים כדי להגיע לישיבה בנפש חפצה.

יצוין שהמחנה השנה נערך בחסות תנועת הנוער 'פרחי הדגל', אשר הפעיל את כל מערך הרישוי והביטוחים. המחנה הוקדש השנה לע"נ מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל, שהיה לנו מורה דרך בעצה ותושיה והאציל מברכותיו להצלחת המחנה.

אל המחנה שהתקיים השנה בקמפוס מפואר בטבריה הגיעו כמאתיים תלמידים, במערך לוגיסטי גדול של הסעות מכל רחבי הארץ. מדימונה, ירוחם ואשקלון שבדרום ועד עפולה, עכו ונהריה שבצפון, וכן מרמלה, חשמונאים ועוד. חציו הראשון של כל יום מימי המחנה הוקדש ללימוד תורני בהווי ישיבתי ע"י מגידי שיעור מיוחדים בסוגיות הלכתיות מרתקות ובשילוב סיפורים ומאמרי חז"ל, בפיקוחו של רב המחנה הרב יוסף וולפין שליט"א, וחציו השני הוקדש לפעילויות, טיולים ואטרקציות עשירות ומגוונות. כמו כן שמעו התלמידים שיחות מאלפות, ממחנכים ומרבנים,  וסימפוזיונים מרתקים מהמפקח החינוכי הרב מרדכי בלוי שרומם את התלמידים,

במהלך המחנה חוו התלמידים חוויות רוחניות רבות וכן שבת מרוממת הכוללת דברי תורה מטובי המרצים ושירי שבת עד השעות הקטנות של הלילה. עבור תלמידים רבים זו הייתה הפעם הראשונה לחוות שבת שכולה קדושה ורוחניות. כאמור, בתום שמונה ימים של הנאה והתרוממות רוח שבו התלמידים לבתיהם מלאי כוח ועזוז לקראת השנה הבאה. יצוין, כי צוות המחנה ופעילי קרן ההסעות ממשיכים ללוות את התלמידים גם בכניסתם לישיבה, בהתמודדות בכל הקשיים שעלולים להיווצר בתחילת הדרך. 

הרב יעקב מויאל, מנהל פרויקט 'הכוונה וטיפול המשך' שע"י קרן ההסעות וצוותו, פעלו רבות בקרב החניכים להחדיר בהם את האהבה לדרך הישיבתית. "תפקידנו במחנה חשוב ביותר", אומר הרב מויאל, "שהרי גם אלו שכבר נרשמו לישיבות קדושות, לעיתים בתוך תקופת החופש הם משנים את דעתם, במיוחד כאשר ההורים דוחפים אותם ללמוד בתיכון. המחנה הזה משמר את החלטתם לצמוח כבן ישיבה ונועל את תחושת השייכות שלהם לישיבות הקדושות. ב"ה כל מי שנמצא במחנה הזה ממשיך אח"כ לישיבה ומצליח ב"ה", מסכם הרב מויאל.

במהלך המחנה נשא שיעורים מרתקים הרב אביעד טרופ מנהל פרויקט 'ודברת בם' שע"י קרן ההסעות. "אין לתאר את החשיבות של המחנה הזה עבור הנערים שסיימו עתה כיתה ח' ועולים לישיבות קדושות", אומר הרב טרופ. "לצערנו ראינו כבר שחופש אחד יכול להוריד לטמיון עבודה של שמונה שנים. החוכמה במחנה אחי ורעי זה לתת לנערים כביכול חוויות גשמיות ובתוך זה לשמור ולהגדיש להם את האידישקייט שימשיכו ללכת לישיבות שנרשמו בהם". 

במחנה הופיע גם הרב יחיאל מונדרוביץ מפקח החינוך העצמאי אשר הביע התפעלות והתרשמות מההשקעה, וכן מסר שיחה מאלפת ומחזקת לתלמידים. "כששאלתי את הנערים מה הם רוצים שאברך אותם, כולם רצו ברכה על הצלחה בישיבה, על שטייגען, לגדול ת"ח. אלו שאיפות של בני תורה. מאוד התרגשתי ואין לי ספק שהמחנה היה הצלחה גדולה" אמר הרב מונדרוביץ. 

הרב שרגא אלפר: "המחנה הגיע השנה לפסגות חדשות. עקב הביקוש הגדול להשתתף במחנה, כך שהיה צורך לפתוח השנה 2 מחזורים, כמו"כ השנה שודרגו ההרצאות ושיחות מול התלמידים. לא היינו צריכים בכלל לאסוף את הנערים אל ההרצאות. כולם הגיעו וישבו מרותקים עד סוף ההרצאות שנתנו מטובי המרצים. הושם דגש על תפילות ישיבתיות ושיעורים ע"י אברכים שהגיעו מהעיר טבריה. כל המערכת הרוחנית התרוממה השנה בצורה בלתי רגילה.

"השבת במחנה הייתה מרוממת מאוד. שירי השבת והדרשות הרימו את התלמידים יותר מטפח מעל הקרקע. סעודת שבת בליל שבת נגמרה רק סמוך לחצות לאחר שיחה מיוחדת ושירים. גם בעת סעודה שלישית ראינו כיצד הנערים מתרגשים עד דמעות בשירי הנשמה הישיבתיים. ב"ה ההשקעה נותנת את פירותיה בהצלחה גדולה במספר הבחורים שימשיכו את לימודיהם בישיבות הקדושות"

"הנערים נפרדו מאיתנו בדמעות ממש, כשהם מודים על כל ההשקעה העצומה. אחת האמהות התקשרה אליה אתמול וסיפרה לי בהתרגשות: 'חזר לי ילד חדש. הוא הגיע למחנה עם הרבה ספיקות והתלבטויות על המשך לימודיו וללא חשק לישיבה, וחזר עם רצון חזק ללמוד בישיבה. אני מתפללת שהחיזוק היה יחזיק מעמד עד תחילת הזמן ואני מבקשת שתמשיכו לעקוב אחריו שרק ימשיך עם זה". 

הרב  אלפר מספר כי השנה הגיעו אליו פניות של תלמידים שהשתתפו במחנה לפני שלוש שנים והם עולים כעת לישיבה גדולה ובקשו את עזרתו. "מרגש אותי שהם זכרו את המחנה כמי שהכניס אותם לישיבה וכעת הם חוזרים לבקש שנעזור להם להישאר בעולמה של תורה"

בשם ההנהלה הודו לקרן וולפסון ולהרב דוד ישראל מארה"ב, על עמידתם להצלחת המחנה, ולהשיב לב בנים על אבותם. יצוין, כי לפני המחנה ובמהלכו פעל צוות לוגיסטי גדול ומקצועי כדי להסדיר את כל האישורים הנדרשים ולדאוג לכל התנאים כדי לקיים את המחנה בצורה הטובה ביותר, בניצוחו ובפיקודו של הרב שלום ברלין, כאשר על מערך הרישום אחראי הרב נתנאל גרטנר, הרב אריה אדל על הצד הטכני, והבה"ח אליהו קנטור שניהל את הלוגיסטיקה המורכבת ביד רמה.