"הרב הסתכל עלי בעיניו הקדושות וזה הרגע שהחלטתי ללכת ללמוד בישיבה"

כך סיפר בהתרגשות אחד מבוגרי 'קרן ההסעות' במעמד המרומם לסיום כתיבת 'חבורות' שנערך השנה בצל האבל הגדול על הסתלקותו של מרן שר התורה זצוק"ל ולעילוי נשמתו הטהורה "הזיכרון הטוב ביותר למרן זצוק"ל הוא חיזוק לימוד התורה ע"י תלמידים יקרים אלו שהיו על לוח ליבו של מרן וממשיכים בדרכו", אמרו גדולי ישראל שליט"א במעמד מאות הבוגרים מבתים רחוקים שזכו לחינוך תורני ע"י קרן ההסעות ולומדים היום בישיבות הקדושות, הציגו את חידושי התורה שלהם וזכו להוקרה רבה הקימו ישיבה על קברו

"כשהייתי בכיתה ח' בבית הספר של החינוך העצמאי, מרן שר התורה זצוק"ל הגיע לעיר שלנו", סיפר הבחור הנרגש, "הוא אמנם לא הגיע לבית הספר שלנו אלא רק לעיר, אבל מנהל בית הספר רצה שנזכה לחזות בפניו של גדול הדור. הוא השיג עבורנו חולצות לבנות ונעלים מתאימות, והלכנו לקבל את פניו. עמדנו שם בהתרגשות רבה וראיתי מה זה כבוד התורה. פעם ראשונה שראיתי קבלת פנים מהסוג הזה. רעד של יראה חלף בי כשזכיתי לראות את הרב ואת האור על פניו.

 

"אלו היו הימים בהם הייתי צריך להחליט לאן להמשיך לאחר בית הספר, כאשר הנטייה שלי הייתה להירשם לתיכון. כשראיתי את המעמד הזה, משהו בתוכי התחיל להתבשל, וכשהגיע הפעיל של 'קרן ההסעות' לשוחח איתי בכיתה ללכת לישיבה, כבר לא התנגדתי בתוקף.

 

"ואז הגיע הפעיל בהצעה מפתיעה. הוא רוצה לקחת אותי ואת חבריי לכיתה לביקור במעונו של שר התורה בבני ברק. המחשבה שאני אזכה להיות במחיצתו של גדול הדור שכולם מדברים אודותיו ריגשה אותי מאד", המשיך הבחור לספר, "אני לא אשכח את אותו יום שהגענו לבני ברק שאגב זה היה פעם ראשונה בחיים שלי בעיר הזאת ועמדנו שם במדרגות העולות לביתו ברח' רשב"ם. 'התייבשנו' שם זמן רב בתור אבל זה היה שווה. נכנסנו לביתו הזועק מפשטות, וראינו את דמותו רכונה על ספר. הבטנו כך המחזה המפעים וראיתי אדם שכל כולו לימוד תורה.

 

"כשזכיתי להגיע אליו, נישקתי את ידו ואמרתי לו, הרב: אני רוצה ברכה. הוא הרים את העיניים שלו והביט בי ואמר לי 'בו"ה. בו"ה' פעמיים. ראיתי שהוא מסתכל עלי במבט חודר ואני לא אשכח את המראה הזה כל חיי. זה היה הרגע שהחלטתי שאני הולך לישיבה. בזכותו זכיתי להיות בן ישיבה וה'חבורות' שלי נמצאות עכשיו בקלסרים החדו"ת שלפניכם".

 

"את החושך מגרשים באור"

 

הסיפור המפעים הכה גלים במאות המשתתפים שגדשו את אולמי 'היכלי מלכות' בשבוע שעבר. דמותו הטהורה של רשכבה"ג מרן שר התורה זצוק"ל מופיעה בענק על השלטים בכינוס, עם הכיתוב הזועק "יתומים היינו ואין אב". בשלט אחר נראית תמונתו של מרן זצוק"ל כשהוא מרעיף אהבה על ילדי קרן ההסעות שהגיעו להתברך במעונו ולצידה הכיתוב "אביהן של ישראל". תחושת האבל והיתמות מורגשת כאן היטב, בתוך ימי השבעה ליום שבו כבו המאורות.

 

זהו הכינוס המסורתי המתקיים מידי שנה בתקופה זו, לסיום כתיבת חידושי התורה של בוגרי תלמידי קרן ההסעות שע"י החינוך העצמאי. המעמד המיוחד והמשמח שנקבע מראש ליום זה, עורר התלבטות גדולה בקרב ראשי הקרן, האם לדחות את האירוע מחמת האבל או שמא לקיימו בכל זאת.

 

בתום ההלוויה עלו ראשי הקרן למעונם של גדולי ישראל שליט"א ושטחו בפניהם את השאלה. התשובה שקיבלה הייתה ברורה: בוודאי שיש לקיים את הכנס, שהרי מה ישמח את מרן בשמים יותר מכתיבת חיבורי וחידושי תורה ע"י תלמידים יקרים שקיבלו עליהם עול תורה. הלא תלמידים אלו של 'קרן ההסעות' היו תמיד על לוח ליבו של הצדיק, תמיד ברכם בחום ועודדם לצמוח כבני תורה וישיבה, כמה הוא שמח עכשיו בשמים לראות את פירות ההילולים הללו בתפארתם. זהו הכבוד הגדול שניתן להעניק לו. זה ה'ישיבה על קברו'.

 

ואכן, הכנס השנתי שעמד השנה בסימן "כנס זיכרון לעילוי נשמתו הטהורה של מרן זצוק"ל" התקיים באווירת 'עין במר בוכה ולב שמח'. עין בוכה בדמע וכאב על הסתלקותו הפתאומית של האבא הגדול שהשפיע על דור שלם לעמל תורה ודקדוק הלכה, ולב שמח על אלפי בחורי חמד, בני ציון יקרים המסולאים בפז, בחורים מבתים רחוקים שלא ידעו צורתה של משנה או גמרא אך לפני כמה שנים, והנה באים לכאן ותלמודם בידם, עם קלסר גדוש ב'חבורות' ופלפולים בגמרא כצורבים ותיקים. אשרי עין ראתה זאת.

 

"כאשר הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א שאל את מרן שר התורה זצוק"ל, מה יזכו התורמים והמסייעים ל'קרן ההסעות', מרן זצוק"ל השיב בפשטות: יזכו ללמוד", אמר מנחה הכנס הרב יחיאל מנדרוביץ', מפקח ארצי בחינוך העצמאי, "זו היתה הברכה הכי גדולה של מרן. לזכות ללמוד, והברכה הזו התקיימה בבוגרים היקרים הללו. הם זכו ללמוד ולכתוב חידושי תורה".

 

גם המשגיח, הגה"צ רבי חזקיהו משקובסקי שליט"א, מראשי קרן ההסעות התייחס בנאומו לשאלת קיום הכנס. "השאלה צפה ועולה. האמנם יש מקום לכינוס של שמחה? האמנם לא היו צריכים לדחות כינוס מרומם ומשמח? הלא הקירות זועקים 'יתומים היינו אין אב!'" שאל המשגיח.

 

"שאלה זו עלתה בזמנו על שולחנו של מרן רבינו חיים עוזר זצוק"ל. זו הייתה תקופת טרום מלחמת העולם השנייה, כשהעם היהודי היה נתון בחרדה גדולה ובדיוק אז ביקש להוציא את ספרו הראשון. ההתלבטות היתה קשה ומייסרת כפי שכתב בעצמו: 'מחשבות תוגה מתרוצצות בקרב לב חושב: האם שעת חירום כזאת מכוונת להוצאת ספרים לאור עולם? הלא ישאל השואל: עם ישראל טובע בים של דמעות ואתם אומרים שירה?'. ומרן הגרח"ע זצוק"ל הכריע כי אדרבא ואדרבה, דווקא כשיש חושך גדול, זה הזמן להאיר את העולם באור התורה. ידועים דבריו של מרן ה'חפץ חיים' זצוק"ל כי את החושך לא מגרשים במקלות אלא בתוספת אור.

 

"ואיך נאיר את העולם אם לא על ידכם", המשך המשגיח שליט"א במשאו, "אתם אלו הצועקים 'יעקב אבינו לא מת'. כולנו חייבים להמשיך ולהתחמם לאורו ואתם אלו שמעלים את האבוקה ומשלימים את החסר. עיני העם היהודי תלויים בכם. ברכה והצלחה תלווה אתכם ואת כל ראשי ופעילי קרן ההסעות".

 

"אתם משלימים את החסר"

 

סביב השולחנות הרבים יושבים מאות פרחי ישיבה, תלמידי שיעור א' בישיבות קטנות, בוגרי "קרן ההסעות" בבתי הספר של החינוך העצמאי מכל רחבי הארץ, שזכו לחיי תורה ונכנסו בשנה האחרונה לישיבות הקדושות. מדובר בנערים מבתים חילוניים או מסורתיים, שחלקם למדו עד לא מכבר בבתי ספר ממלכתיים, מנותקים כליל מחיי תורה ומצוות. והנה, היום הם באים לכאן כלמדנים צעירים חובשי ספסלי הישיבות הקדושות אשר כתבו את ה"חבורה" הראשונה בחייהם.

הם עשו זאת ע"י פעילי פרויקט 'הכוונה וטיפול המשך' של קרן ההסעות בניהולו של הרב יעקב מויאל ועשרות האברכים המשמשים כחונכים המלווים באופן צמוד את הבחורים בבתי הספר ובישיבות, מסייעים בקשיים ודואגים שהעמל הגדול שהושקע בהם יפרח ויניב פירות. על בימת הכבוד באירוע ישבו גדולי ומאורי הדור שליט"א, ראשי ישיבות ומרביצי תורה, ראשי ומנהלי קרן ההסעות, מנהלי ת"תים, מנהלי מחלקות פדגוגיות, מפקחים ורכזים בולטים.

 

בחרדת קודש קיבלו הנוכחים את בואו של מרן הגאון רבי ברוך דב פוברסקי שליט"א ראש ישיבת פוניבז', שהטריח עצמו במסירות נפש להגיע לכינוס לברך את התלמידים ואת המפעל הקדוש 'קרן ההסעות'. "תזכו להיות גדולי תורה אמיתיים ולהעמיק בלימוד" אמר מרן ראש הישיבה לבחורים הנרגשים.

 

הגאון הגדול רבי משה הלל הירש שליט"א, ראש ישיבת סלבודקה, שאף הוא הגיע במיוחד לכינוס, אמר במשאו: "כל אחד מכם יכול להיות גדול בתורה. חידושי התורה הללו שאתם מסיימים היום, זהו הצעד הראשון שעשיתם. אני מברך אתכם שתהיה לכם סיעתא דישמיא גם בהמשך, מתוך שמחה וללא עגמת נפש כלל, כי ע"י ששמחים בתורה מצליחים לחדש חידושים ולצמוח".

 

בהתרגשות רבה קיבלו המשתתפים את בואו של הגאון הגדול רבי שרגא שטיינמן שליט"א, ראש ישיבת 'אורחות תורה', בנו של מייסד 'קרן ההסעות' מרן רבינו הגדול הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל וחתנו של מרן שר התורה זצוק"ל. הופעתו בכנס זה בעיצומם של ימי האבל עוררה הדים רבים בקרב התלמידים, והמחישה עד כמה מפעל 'קרן ההסעות' היה בדמו של אביו הגדול זצוק"ל, שהיה חרד לעתיד חינוכם של התלמידים והורה לראשי הקרן להקים את פרויקט 'הכוונה וטיפול המשך' לכוון את מסיימי בתי הספר אל הישיבות הקדושות וללוותם שם בכל צעדיהם, שאם לא כן מה ההועילו חכמים בתקנתם, וכן אצל חמיו זצוק"ל שתמיד הרעיף על התלמידים אהבה ובזכותו אלפי תלמידים ניצלו מבאר שחת והפכו לבני ישיבה מובחרים.

 

"הגמרא מספרת שביום שרבי נפטר, יצאה בת קול והבטיחה כי מי שישתתף בהלוויה של רבי הקדוש מוזמן לחיי העולם הבא", אמר הגר"ש שטיינמן שליט"א בנאומו, "היה שם כובס שנהג להגיע כל יום לרבי, ובאותו יום לא הגיע. וכששמע מה הפסיד, הצטער כל כך עד שעלה לגג, נפל משם ומת. יצאה בת קול ואמרה שגם אותו כובס מוזמן לחיים העולם הבא. ונשאלת השאלה, מדוע? הלא בפועל הכובס הזה לא השתתף בהלוויה. התשובה לכך היא, שכיוון שאותו כובס כל כך השתוקק והצטער שלא היה בהלוויה, מגיע לו שכר כאילו הוא השתתף. 

 

"העולם כעת נחסר הרבה תורה עם פטירתו של מרן שר התורה", המשיך ראש הישיבה, "כל מי שהיה בהלוויה שלו וכל מי שרצה להשתתף, מוכיח שהוא רוצה להיות חלק ממנו ולהתעלות בתורה. ואתם שהוכחתם מסירות נפש להגיע וללמוד בישיבות הקדושות, אתם זוכים לברכה העצומה הזו.

 

"יציאת צדיק מן העיר עושה רושם. פטירתו של מרן שר התורה עושה רושם גדול בעולם וחייבים למלא את החסר. אתם, דור העתיד, זוכים להיות תלמידי חכמים ולהשלים את החסר הזה. תעלו ותצליחו", סיים הגר"ש את דבריו.

 

ה"חובות" של מרן זצוק"ל

 

בהתרוממות רוח עמדו מאות הבחורים על מקומם ושרו מקירות ליבם את התפילה של כל יהודי: "אבינו אב הרחמן.. ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל…". לקנות חלק בתורה הקדושה, להבין ולהתגדל בה. היו אלו רגעי הוד נאצלים, שביטאו את הכמיהה הטהורה של הנערים הללו, להמשיך לאחוז בחיי התורה חרף כל הקשיים מבית ומחוץ.

 

"אני מאד מתרגש לראות כל כך הרבה בחורי ישיבות שכולם בוגרי בתי הספר של החינוך העצמאי", פתח הרב אליעזר סורוצקין מנכ"ל החינוך העצמאי, את דבריו בפני המשתתפים, "את האירוע המיוחד הזה עורכים בשבילכם כל שנה ראשי 'קרן ההסעות'.  ולכאורה, מה הקשר בין ההסעות לבין הישיבה שלכם? אלא שקרן ההסעות תפקידה לדאוג לכם מתחנה לתחנה. קודם היא הביאה אתכם לבתי הספר התורניים ועכשיו היא ממשיכה להביא אתכם לישיבות ודואגת שתמשיכו שם בכל הכוח".

 

הרב סורוצקין סיפר על מרן שר התורה זצוק"ל שישב בחתונת בנו והתאנח ואמר 'מה עם החובות?!'. היו שחשבו כי הוא מיצר על הכספים שהוא התחייב לחתונה ולמחרת באו אנשים וניסו לדאוג לכך. בא מישהו וצחק על זה. "רבי חיים לומד כל יום 7 דפים בגמרא בבלי, 7 דפים בירושלמי, אחר כך מכילתא, ספרא, ספרי, רמב"ם, זוהר ועוד. אלו היו ה'חובות' של ר' חיים", סיפר הרב סורוצקין, "כנראה ביום החתונה הוא לא הספיק לסיים את מכסת לימודו ולכן דאג מאד. כך צמח מרן שר התורה.

 

"אצלכם זה לא חובות אלא זכויות", אמר הרב סורוצקין, "אתם זכיתם ללמוד תורה. המלאכים של קרן ההסעות סייעו לכם להגיע לישיבה. מדהים לראות כיצד צמחתם להיות בחורי ישיבות מפוארים. הרב מרדכי קרליץ שליט"א העומד בראש המפעל האדיר של קרן ההסעות והרב יעקב מויאל העומד בראש הפרויקט של ההכונה וטיפול המשך מוסרים נפש עבורכם, והתודה הכי גדולה שאתם יכולים לתת להם זה חידושי התורה שלכם, זה השאיפות שלכם לגדול בתורה ויראת שמים. יתן ה' ונראה אתכם צומחים הלאה לתפארת הוריהם ועם ישראל". 

 

הרב יעקב מויאל, מנהל פרויקט 'הכוונה וטיפול המשך' של קרן ההסעות, ומי שעומד מאחורי מהפכת הרישום לישיבות האדירה יחד עם מאות החונכים והפעילים, עולה לנאום ומתקשה לכבוש את התרגשותו. "כשאני רואה את הקלסרים המלאים בדברי תורה, אני מתמלא שמחה וגיל כי אני מבין שזו תחילת הדרך לעלייה בתורה. אני רואה כמה אתם שמחים מחידושי התורה שכתבתם ויודע כמה השקעתם בהם שיצאו טוב ונכון. אני בטוח שאתם במסלול הנכון ונמשיך ללוות אתכם לאורך כל הדרך".

 

"גם אנחנו יכולים להיות גדולים"

 

בשלב הזה עולה אחד התלמידים לברך את המעמד. הוא לבוש כובע וחליפה ופניו מפיקות זוך של בן ישיבה. "שמי אביעד אנג'ל, מישיבת 'חיי אברהם", הוא אומר בקול נרעד, "אני חייב לספר סיפור אישי. לא רציתי בהתחלה להגיע לישיבה. אולם המחנך שלי ופעיל של קרן ההסעות שכנעו אותי ובזכותם אני היום בישיבה".

 

"חנה התפללה שייוולד לה בן, ונולד לה שמואל הנביא", המשיך התלמיד, "כתוב שהיא ביקשה 'זרע אנשים' ששקול כנגד משה ואהרון. וחכמים מפרשים שהיא ביטאה דווקא תפילה על בן רגיל שיהיה מובלע בין אנשים. לא גבוה ולא נמוך, לא חכם ולא טיפש. ומזה אנחנו לומדים שגם אדם בינוני יכול לצאת גדול הדור. והנה, גם אנחנו הילדים 'הבינוניים' שבאו מבתים לא דתיים ונכנסו ללמוד תורה בישיבה, גם אנחנו יכולים להיות גדולי דור.

 

"כל בחור כאן הוא ספק גדול הדור", המשיך התלמיד בדבריו, "התורה בנויה על כל העולמות, הקרובים והרחוקים. אנחנו רק צריכים להילחם יותר בגלל הרקע שלנו, אבל אנחנו שואבים כוחות מר' חיים, שהיה מגן הדור. אנחנו עכשיו חייבים להתחזק יותר. לקחתי על עצמי לסיים מסכת לעילוי נשמתו, והלוואי שיהיה מליץ יושר על כולנו", סיים התלמיד בהתרגשות.

 

הכינוס המיוחד הסתים בשירה אדירה של כלל התלמידים והפעילים, בהשתפכות נפט טהורה והתייחדות עם זכרו של מרן שר התורה זצוק"ל, להמשיך לצעוד לאורו בעמל ויגיעת התורה, ולאחר מכן הוענק לכל תלמיד תעודת הערכה מיוחדת על חידושי התורה שכתב.

 

ברכת רבנו הגדול מרן ראש הישיבה שליט"א למשתתפי כינוס קרן ההסעות: " שכל הנערים יזכו להצלחה מרובה ויתעלו בתורה ובמעלות קנייניה"

 

בחרדת קודש הביא המשגיח הגה"צ רבי יחזקאל משקובסקי שליט"א את ברכת רבנו הגדול, מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א לכינוס המרומם: "כבר ידוע מעשיהם הטובים של קרן ההסעות שע"י החינוך העצמאי בארה"ק, המוציאים יקר מזולל, ומצילים נפשות ישראל מחינוך של כפירה, להתחנך בחינוך תורני על טהרת הקודש, ועתה נאספים הבוגרים אשר זכו בס"ד להתגדל בתורה, ולחדש חידושי תורה יקרים, לכנס חיזוק לע"נ הטהורה של מרן שר התורה, מרן בעל ה'דרך אמונה' זצוק"ל, הנני בברכה שכל הנערים יזכו להצלחה מרובה ויתעלו בתורה ובמעלות קנייניה, לשמחת לב הוריהם ורבותיהם"

 

וחתם בחתי"ק: "י. גרשון אדלשטיין".