והגדת לבנך: בבתים רבים בישראל יערכו לראשונה סדר פסח כהלכתו בזכות תלמידי "קרן ההסעות"

אלפי ילדי "קרן ההסעות" שחלקם מגיעים מבתים שאינם שומרי תו"מ ערכו 'אפיית מצות' ו'סדרי פסח' מרגשים בבתי הספר התורניים ולמדו על מצוות החג ילדים אלו הכמהים לחיי תורה ומצוות מחוללים מהפכה רוחנית במשפחותיהם אשר לראשונה יקיימו סדר פסח כהלכתו

את פתח לו: בבתים רבים בישראל יערכו השנה לראשונה סדר פסח כהלכתו בזכות תלמידי החינוך העצמאי, המביאים לבתיהם את מצוות החג. מדובר באלפי ילדי הקירוב של "קרן ההסעות" שחלקם מגיע מבתים שעדיין לא שומרים תורה ומצוות ויתכן שלא זכו עד כה לראות ליל סדר כהלכתו. ילדים אלו, שזכו לחינוך תורני בזכות ההסעה המביאה אותם בכל בוקר מעשרות ישובים מרוחקים אל בית הספר התורני, כמהים לחיות חיים של תורה ומצוות ומתמודדים עם אתגרים לא פשוטים, והם אלו שמחוללים מהפכה רוחנית בתוך ביתם. גם ילדים הבאים מבתים מסורתיים ומכירים את מצוות החג, הלימוד החוויתי בבתי הספר משנה כליל את ליל הסדר בביתם.

 

במסגרת זו, נרשמו מחזות מרגשים בבתי הספר התורניים, כאשר אלפי ילדי "קרן ההסעות" חוו את תהליך אפיית מצות לפסח באופן מוחשי, במטרה להכניסם לאווירת הפסח מתוך לימוד המצוות וחדוות החג. לצורך כך, הפכו הכיתות למעין "מאפיית מצות" מדומה, כאשר התלמידים הולבשו בסינרים ובכובעים לבנים, בידיהם בצק ומערוך ובחזית הכיתה הוצב ה'תנור' לאפיית המצות. היה זה מראה מלבב לראות את אלפי ילדי הקירוב הזכים מכינים את המצות בעצמם, תוך כדי לימוד הלכות האפייה, על אופן הכנסת המצה ורידודה, על מהירות הכנתה שלא תחמיץ. 'אפיית המצות' לוותה בשירי 'מה נשתנה' ושירים נוספים מתוך ההגדה.

 

בבתי ספר רבים אף נערכו בכיתות 'סדרי פסח' מיוחדים בבתי הספר, הכוללים את כל מצוות הלילה. על שולחנות ערוכים דימו צוות המורים בפני התלמידים את שולחן ליל הסדר ובו הקערה, המצות, המרור ועוד, והסבירו לילדים את הסדר של הלילה הקדוש, וטעמם של המצוות והמנהגים השונים. מרגש עד דמעות היה לראות את ילדי החמד יושבים כל אחד לפני קערת ליל סדר משלו וכולם שרים "מה נשתנה" בצוותא ושירים נוספים מההגדה של פסח. ניכר היה על פני הילדים את תשוקתם לקיים את חג הפסח כהלכתו, כפי שלמדו בבית הספר התורני.

 

ראשי "קרן ההסעות" אומרים, כי פעילות זו של סדר פסח ושאר פעילויות תורניות הנעשות בבתי הספר התורניים, מחוללות מהפכה רוחנית גם בתוך הבית, כאשר יותר ויותר הורים מושפעים מהערכים היהודיים שילדיהם מביאים הביתה ומשנים את אורח חייהם. בעקבות כך, רבים מהבתים שאינם שומרי תו"מ החליטו השנה להכשיר את ביתם לפסח ולערוך לראשונה ליל סדר כהלכתו. התלמידים שלמדו על מצוות החג וקיבלו בחומרי לימוד מיוחדים לחג הפסח, מדריכים את ההורים כיצד יש לנהוג בכל דבר וכיצד צריך להתנהל ליל הסדר.

 

"מרגש במיוחד לשמוע את החוויות של הילדים לאחר החג", אומרים בקרן ההסעות, "הם מספרים בעיניים נוצצות איך אמרו את כל ההגדה וניהלו את ליל הסדר. ילדים קטנים שמובילים על שכמם את השינוי הרוחני בבית ולהנהיג ליל סדר כהלכתו. מדהים לראות כמה החינוך הטהור שילדים אלו סופגים בבתי הספר התורניים מצליח לחלחל הלאה ולשנות את כל המשפחה. גם אלו שידעו עוד קודם על מצוות החג, הפסח שלהם היה נראה אחרת בבית בגלל מה שלמדו וחוו בבית הספר. ההסעות הללו שאנחנו כה עמלים להפעיל אותם מכל רחבי הארץ, גם מהישובים המרוחקים ביותר, הן הערובה היחידה של התלמידים הללו להגיע לחינוך התורני והן אלו שעושות פירות רוחניים מדהימים".