בעקבות המערכת החורפית הסוערת: 'קרן ההסעות' בהיערכות מוגברת בימי הגשמים: "שאף תלמיד לא יחמיץ יום לימודים אחד"

מזג האוויר הסוער שפוקד את הארץ עלול לשבש את הדרכים, אבל ב"קרן ההסעות" נאבקים להפעיל את מערך ההסעות לכל מקום, גם מיישובים מרוחקים, כדי לא לוותר על אף יום של לימוד תורה "ההסעות הללו הן הקיום של בית הספר ומאפשרות את הלימודים כסדרן", אומר אחד ממנהלי בתיה"ס

גיבורי כוח: מזוג האוויר החורפי הפוקד את הארץ בימים אלו מורגש היטב בכל חלקי הארץ. בצפונה של הארץ ובהרי ירושלים אף ירדו שלגים שנערמו בצירי הדרכים. הקור העז חודר לעצמות והמשימה של התלמידים להגיע בכל בוקר לבתי הספר הופכת למורכבת, בעיקר לאלו שצריכים להמתין להסעה שתיקח אותם לבית הספר התורני, לעיתים בנסיעה של חצי שעה או יותר. למרות זאת, משובב נפש לראות את התלמידים הזכים מוסרים נפש כדי להגיע בכל יום ללמוד תורה.

 

גם מבחינת תפעול מערך ההסעות של "קרן ההסעות" מדובר במשימה לא פשוטה. פגעי מזג האוויר חוסמים לעיתים כבישים ודרכים, והמסלולים הקבועים עלולים להשתבש. מה גם שבימים סוערים אלו, ישנם תלמידים שאינם בקו הבריאות וההסעות אינן מלאות ואינם כלכליות. למרות זאת, מנהלי ההסעות עושים מאמצים אדירים לקיים את המסלולים בכל מזג אוויר ולהגיע לכל יישוב, גם המרוחק ביותר, וגם אם מדובר בילד בודד, כדי לא לוותר על אף יום של לימודים. היערכות זו בנויה מהפקת לקחים משנים קודמות יחד עם מנהלי בתי הספר של החינוך העצמאי, כדי להבטיח הסעות סדירות ללא שיבושים.

 

כידוע, "קרן ההסעות" מפעיל מידי יום אלפי מסלולי אוטובוסים ממאות ישובים בארץ אל בתי הספר התורניים של החינוך העצמאי. מדובר בילדים שללא סידורי ההסעה קבועים קרוב לוודאי שלא היו זוכים לחינוך יהודי טהור. המסלולים כוללים גם יישובים רבים בצפון הארץ ובדרומה המועדים לתנאי מזג אוויר קשים וחלק מהכבישים סובלים מהצפות קשות.

 

כך למשל, בשנים הקודמות שובשו כבישי ההגעה לישובים רבים בצפון בעקבות סופת שלגים שהתחוללה בהם, וכן יישובים בדרום בשל שיטפונות עזים. ראשי 'קרן ההסעות' יחד עם מנהלי בתי הספר של החינוך העצמאי במקומות אלו, גיבשו  תכנית פעולה כדי להסדיר את פעילות ההסעות גם בימי החורף הקשים. "אנחנו יודעים מה ערכו של כל יום למודים ומה הנזק חלילה כשילד נשאר בבית, ואנחנו פועלים להבטיח שאף ילד לא יחסיר יום לימודים אחד", אומרים בהנהלת הקרן ומוסיפים, "עבור הורים רבים, השיקול לשלוח ילד לנסיעה ארוכה תלוי בקיום הסעות סדירות גם במזג אוויר קשה, לכן הנושא חשוב מאד מבחינתנו".

 

"צריך להבין שההסעות הללו הן הבסיס והקיום של בית הספר", אומר מנהל בית ספר 'החינוך העצמאי' בפריפריה, "לומדים אצלנו מאות ילדים המגיעים מכ-20 ישובים ומושבים באזור. ההסעה שלוקחת אותם מהבית היא הדרך היחידה שלהם להגיע לבית הספר. אם חלילה ההסעות לא יתפקדו כסדרן, אנחנו נראה פגיעה קשה בתפקוד הכיתות וכתוצאה מכך גם בלימודים. לכן אין ספק שהמאבק של "קרן ההסעות" הוא קריטי עבור חינוך הילדים".

 

מנהלי "קרן ההסעות" שוקדים בכל ימות השנה על הפעלה סדירה של הקווים מתוך מטרה ברורה – הגלגלים חייבים להסתובב ללא הפסקה! אסור להחמיץ יום אחד!  אסור לתת לשום בעיה תקציבית או טכנית לשבש את הגעתם של הלמידים ללמוד תורה. גם בתקופת משבר הקורונה, כשבתי ספר אחרים ויתרו על ימי לימודים, בקרן ההסעות עשו מאמצים עילאיים להסיע את מי שניתן לבתי הספר, כדי שהילדים לא יצאו מהמסגרת.