האב הנרגש לחונך "קרן ההסעות": "אני לא מכיר את הילד שלי. לפני שנה הוא לא רצה להיות בישיבה והיום יודע גמרות עם תוספות בעל פה"

הנער, בוגר בית הספר 'החינוך העצמאי' התקשה בישיבה ועזב אותה על מנת שלא לחזור חונך 'קרן ההסעות' המלווה את הבחור השקיע רבות בשיחות שכנוע עד שהצליח להכניסו לישיבה מתאימה בה הוא פורח ומתעלה "אני יכול להעיד שהחונך לא ויתר", אמר האבא בהתרגשות, "הוא מסר את נפשו עבור הילד והצליח. אילולי קרן ההסעות היינו הולכים לאיבוד" הזורעים בדמעה

"קשה לי לתאר את המהפך העצום שחוללתם בבן שלי" אמר יוסף, אב לבחור הלומד היום בישיבה קדושה בזכות פעילות 'קרן ההסעות'. השיחה המרגשת בין האבא לרב משה ויס, מהפעילים הבולטים של קרן ההסעות בירושלים התקיימה השבוע במסגרת העצמת פעילותם המסורה של חונכי 'קרן ההסעות' בישיבות הקדושות. מדובר בנער שהתקשה להתאקלם בישיבה וכבר עזב אותה במטרה שלא לחזור אליה יותר, ורק בזכות פעילות נחושה של החונך המלווה אותו שלא ויתר –  הוא חזר לישיבה מתאימה עושה חיל בלימודו.

 

"יש לי שני ילדים טובים שלמדו בבית ספר קירוב של 'החינוך העצמאי'", סיפר האבא, "באותה תקופה כלל לא הכרנו את המושג 'ישיבה', זה היה רחוק מאורח חיינו. הילד הראשון הלך לישיבה בעידוד והכוונת קרן ההסעות, ובזכותו נחשפנו לעולם התורה והתקרבנו גם אנחנו. בעקבות הצלחת הילד הראשון החלטנו לשלוח גם את הילד השני לישיבה, אולם לצערנו הוא פחות הצליח והתגלו קשיים. הוא לא מצא את עצמו ותמיד חיפש תירוצים לא ללכת לישיבה. גם כשהלך עשה זאת בלי שמחה. חשבנו שמשהו לא בסדר אתו, אולי המסגרת לא מתאימה לו.

 

"פנינו לחונך שלו והוא שיבץ את הילד בישיבה מתאימה, עם הרבה שיחות של תמיכה והכוונה עד השעות הקטנות של הלילה, והיום הוא פורח – אני לא מכיר את הילד שלי. מה שהוא היה מלפני שנה ומה שהוא היום – זה לא אותו ילד. הוא שקוע בלימוד הגמרא ומתעלה ואין גבול לאושר שלנו".

 

הרב משה ויס החונך שמלווה את שני הבנים מבית הספר ועד לישיבה וכיום מלווה אותם בקשר הדוק בישיבה מספר: "הכרתי אותם כבר בתלמוד תורה והיו לנו התלבטויות רבות היכן לשלוח אותם", הוא מספר, "אחרי מאמץ רב הם כוונו לישיבות מסוימות, וכששמעתי שאחד הילדים מתקשה בישיבה, אמרתי – אני לא בורח. אני שלחתי אותו אני אתמוך בו. והגעתי אליו הביתה וישבתי איתו במשך עשרות שעות של שיחות  – עד שהצלחנו – ברוך ה'.

 

"להצליח זו סיעתא דישמיא", הוא מוסיף, "וזוכים לה רק אם באים ממקום נקי וטהור שרוצה רק את טובת הילד. הילד מרגיש את זה שרוצים את טובתו וכך הוא נפתח ומסוגל לקבל. זו הדרך היחידה להצליח. שאתה מכיר את הילד כבר מהכיתה, מלווה אותו, מדבר אתו על דברים רוחניים וגשמיים, יוצא לטייל אתו, בונה תהליך ארוך של אמון עם הילד וכך הופך למורה דרך שלו. ואז הוא מקבל ומאמין לך. כמובן שאני צריך להכיר את כל המסגרות הקיימות ולחשוב היטב מה הכי מתאים לו. כל ילד הוא נשמה טובה אבל צריך את המקום שיגרום לו לפרוח".

 

"קרן שכולה לשם שמים"

 

האבא מוסיף: "אני יכול להעיד שרבי משה לא ויתר. הוא אמר, אני לא אוותר עד שהבחור יגיע למקום הכי טוב, והיום אנחנו רואים את התוצאות. הבן שלי שהתקשה מאד בגמרא – היום הוא אומר גמרות בעל פה עם תוספות. הכל נזקף לזכותו. הוא התמסר מאד לנושא. אני חייב לומר שאילולי קרן ההסעות היינו הולכים לאיבוד. היינו מאד מבולבלים לאן לשלוח את הילד, כל אחד אמר משהו אחר. הרב משה וויס מוסיף: קרן ההסעות זה שלוחא דרבנן של מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל שהוא קודש קודשים. לא פלא שהקרן הזו מצליחה כי הוא עושה הכל לשם שמיים".

 

"כל יום שאני יודע שהילד נמצא בישיבה ומתעלה, זה הנחת שלי. כמובן שאני מסתכל גם קדימה רחוק ורואה את הדורות שהוא עתיד להקים, אבל בשביל הבחורים הללו שקשה להם בישיבה ויש להם התלבטויות רבות – כל יום זה עולם ומלואו. וכשהבחור מרגיש שאכפת לך ממנו אתה יכול להצליח אתו ולעזור לו".

 

פרויקט 'הכוונה וטיפול המשך' שע"י 'קרן ההסעות' מיסודו של רשכבה"ג מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, מאגד מאות פעילים – חונכים בראשות הרב יעקב מויאל שליט"א המוסרים נפש בעבודת קודש זו. הפעילות מתחילה מכיתה ח', בקשר רצוף עם התלמידים וההורים לשכנעם לשלוח את הילד לישיבה קדושה, לאחר מכן לבדוק ולהתאים את הישיבה הנכונה עבורו, ועד ליווי צמוד במהלך שהותו בישיבה בכל הקשיים שמתגלים.

 

לעיתים, המעבר החד מבית הספר לסדרי הלימוד בישיבה יוצרים אצל חלק מהתלמידים משברים ונפילות. אלו הם הזמנים הקריטיים בחייהם, האם ימשיכו בעולם הישיבות ויצמחו כבני תורה, או חלילה ינשרו מהדרך וכל העמל הרב שהושקע בהם ילך לטמיון. פעילות הקודש של החונכים סובבת בכל שעות היממה, בטלפונים אישיים של החונכים לתלמידים ובביקורים תכופים בישיבות כדי להקשיב, לתמוך, לסייע ובעיקר לא לוותר על אף תלמיד, כפי שארע בסיפור זה.