"התחננתי לקב"ה ואמרתי: שים את הבחור הזה ואת כל צאצאיו על הכף; זה בוודאי יכריע"

גם בימים אלו ממשיכים חונכי פרויקט 'טיפול המשך' של קרן ההסעות לסייע לבוגרי מוסדות הקירוב בתוך הישיבות הקדושות ולדאוג שיישארו בעולמה של תורה | סיפורו המרגש של אחד החונכים המסורים שזכה לישועה אישית מופלאה

'זמן' חורף' בישיבות הקדושות כבר נמצא בשיאו בתקופה זו, כאשר אלפי בחורי חמד שוקדים על תלמודם, צוללים להוויות אביי ורבא ובונים את עצמם כתלמידי חכמים צעירים. גם חניכי שיעור א' בישיבות הקטנות שהגיעו מתלמודי תורה מובחרים כבר הסתגלו זה מכבר להווי הישיבה וסדריה ומתעלים בתורה בתוך החממה הישיבתית הקדושה.

 

אולם, לא לכולם התהליך עובר בקלות. ישנם תלמידים צעירים שעדיין חווים קשיים בתוך הישיבות וזקוקים ליד אישית מכוונת כדי לצלוח את הליך ההסתגלות. חלקם בוגרי מוסדות הקירוב של "החינוך העצמאי", נערים מתחזקים ממשפחות מסורתיות, שהגיעו לחינוך תורני ע"י "קרן ההסעות" ובחודשים האחרונים עושים את צעדיהם הראשונים בעולמה של הישיבה. המעבר החד מבית הספר לסדרי הלימוד בישיבה לא תמיד קל עבורם. חלקם עוברים משברים ונפילות. אלו הם הזמנים הקריטיים בחייהם, האם ימשיכו בעולם הישיבות ויצמחו כבני תורה, או חלילה ינשרו מהדרך וכל העמל הרב שהושקע בהם ילך לטמיון.

 

היה זה רשכבה"ג מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל שהתריע בנושא והורה לראשי "קרן ההסעות" להקים את מערך 'הכוונה וטיפול המשך' עבור מסיימי כיתות ח' במוסדות הקירוב, להכווינם אל הישיבה המתאימה וללוותם בכל ימי שהותם בישיבה. "אם לא נעשה כן, מה הועילו חכמים בתקנתם", אמר. ואכן, הפרויקט העצום הוקם, ואלפי אברכים -חונכים מוסרים נפש בעבודת קודש זו, תוך שהם משליכים הצידה את כבודם וזמנם ומתמסרים בכל מאודם להצלת תלמידים אלו.

 

פעילות הקודש סובבת בכל שעות היממה, בטלפונים אישיים של החונכים לתלמידים ובביקורים תכופים בישיבות כדי להקשיב, לתמוך, לסייע ולכוון. כך למשל, אחד החונכים קיבל השבוע טלפון מודאג מההורים: "הילד חזר הביתה, הוא לא רוצה לחזור לישיבה". החונך הגיע במהירות לבית החניך למרות שעת הלילה המאוחרת. בוא נצא לטיול הציע לתלמיד, שלא יכול היה לסרב. שעה אחר כך כבר נראו השניים יוצאים לטיול במסלול שטח מהנה ומשם ישר לישיבה, בחזרה.

 

על כף המאזניים

 

קשה להפריז בחשיבות פרויקט זה, המציל נשמות רכות ברגעי משבר קריטיים, ובמעלתו העצומה. זו הסיבה להתרגשות הגדולה שאחזה בהנהלת הפרויקט כשקיבלו השבוע מכתב מאחד החונכים המסורים, אשר חשף בפניהם סיפור הצלה אישי. "לאחיי ורעיי היקרים, אני קצת מתרגש היות וזו הפעם הראשונה שאני מעז לכתוב משהו מעל הבמה הזו, שהיא סוג של ספר מוסר בשבילי", כתב החונך. "בכל פעם, כאשר אחד מחברי הפרויקט מספר מהפעילויות שלו, אני מתפלל מתי יגיעו מעשי למעשי אבותיי. אין מלים בפי להודות לה' שזכיתי להיות חלק מהדבר הזה".

 

החונך מספר במכתבו, שבעודו מסתובב בישיבות כדי לשוחח ולסייע לבחורים מתקשים, הוא מקבל טלפון מדאיג מקופת חולים, המבשר לו על בדיקות לא תקינות של הילד העומד להיוולד לו, עד כדי סכנת חיים לעובר ולאמא. "באותו זמן הייתי עסוק בטיפול בחניך שלי שנטש את הישיבה ועמד לצאת לרחוב. השקעתי בו ימים ולילות בשיחות שכנוע ארוכות, עד שסיכמנו שהוא יחזור לישיבה עם ליווי צמוד שלי ויציאות לטיולים וכו", הוא מספר.

 

החונך השיח את דאגתו האישית בפני אחד מרבני הישיבה שהיה מעורב בטיפול בבחור. "הוא אמר לי שבזכות מסירותי – הכל יהיה בסדר", מספר החונך. "יצאתי החוצה והתפללתי בדמעות לקב"ה. יצאו לי מהפה המילים: רבש"ע, אנא שים את הבחור הזה וכל צאצאיו שייוולדו לו בעתיד על כף המאזניים. זה בוודאי יכריע את הכף".

 

למחרת בבוקר מתבצעת בדירה נוספת, ולהפתעת כולם – הבדיקה תקינה לגמרי. הישועה מוחשית ופלאית. "מרן הגרש"ז אוירבאך זצוק"ל אמר פעם לאבא שלי שאף הוא מתעסק בקירוב את המילים הבאות: 'אני מבטיח לך – אם אתה דואג לילדים של הקב"ה, הקב"ה ידאג לילדים שלך", מסיים החונך ששמו שמור במערכת וכותב: "בסיעתא דישמיא נולד לי בן בריא וגם האמא הבריאה. חסדי ה'".