"קרן ההסעות זה פיקוח נפש" - פסק רבנו מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל למנהל הגמ"ח

אלפי התלמידים ילמדו על דמותו הטמירה של רבנו הגדול מרן ראש הישיבה זצוק"ל אשר מסר את נפשו לחינוכם הטהור, ועל עמידתו הנחרצת עד ימיו האחרונים לימין "קרן ההסעות" כדי להציל את ילדי ישראל מחינוך כפרני "מי שדואג לילדים של הקב"ה אז הקב"ה ידאג לילדים שלו", אמר מרן זצוק"ל במגביות החירום שכינס בביתו זכר צדיק לברכה

מה זרעו בחיים: עם התקרב יום השנה הרביעי לפטירתו של רשכבה"ג מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, אלפי ילדי 'קרן ההסעות' ברחבי הארץ ילמדו על דמותו הטהורה של גדול הדור שבזכותו הם זכו לחינוך יהודי. רבים מהם אף ילמדו משניות לעילוי נשמתו והתלמידות יאמרו פרקי תהילים כפי שביקש בצוואתו.

 

במסגרת תכנית למידה מיוחדת בבתי הספר של החינוך העצמאי, יציינו המחנכים בפני התלמידים את מסירות נפשו של מרן זצוק"ל לחינוכם הטהור, ובייחוד את דאגתו הגדולה בנושא המשך קיום ההסעות שלהם לבית הספר, שהם המניע הגדול לבואם של עשרות אלפי ילדים מערי השדה לבית הספר התורניים. "בכל הזדמנות דיבר והדגיש את חשיבות הדאגה לעתיד הרוחני שלכם ושל עשרות אלפי ילדים נוספים, והמריץ את ראשי ארגון קרן ההסעות להמשיך לדאוג להמשכיות ההסעות חרף הקשיים השונים וכן לדאוג להמשך חינוכם הטהור בישיבות קדושות", יאמרו המחנכים לתלמידים.

 

עוד יספרו המחנכים, כי מרן ראש הישיבה זצוק"ל היה למעשה ה'אבא' של הארגון ואביהם הרוחני של עשרות אלפי הילדים הרבים שהתחנכו שזכו לחינוך יהודי בזכות 'קרן ההסעות', המביא אותם ממקום מגוריהם המרוחקים, ושבלעדיו יתכן שהיו נשלחים לחינוך כפרני חלילה. מיום הקמתו של הארגון, השקיע מרן הגראי"ל זצוק"ל כוחות מרובים בשגשוגו ולווה אותו באופן אישי בכל האתגרים. גם בשנים האחרונות לחייו, הוא כינס בביתו מגביות חירום בהשתתפות גדולי ומאורי הדור והשמיע קריאת קודש להירתם ולסייע לארגון. את מעות ה'כפרות' שלו, נהג ראש הישיבה לתת לקרן ההסעות באומרו "מי שדואג לילדים של הקב"ה אז הקב"ה ידאג לילדים שלו".

 

"קרן ההסעות היה בנפשו של מרן זצוק"ל והיה שותף פעיל בכל קושי שהתגלה", מספר אחד מראשי הקרן, "באחת התקופות שבו עמדנו בפני קושי תקציבי להמשך תפקוד מערך ההסעות, והוזקקנו להלוואה של סכום גדול. פנינו למרן זצוק"ל והוא מיד פנה למנהל הגמ"ח הרב הלל קופרמן בבקשה שיעניק לנו את ההלוואה. הרב קופרמן תמה על הפניה הישירה של מרן זצוק"ל ושאל: הלא מוסדות וארגונים רבים פונים לראש הישיבה ומספרים על קשיים כלכליים ובכל זאת ראש הישיבה לא פונה אלי להעניק להם הלוואה. מדוע דווקא לקרן ההסעות ראש הישיבה מבקש? על כך ענה לו מרן זצוק"ל תשובה קצרה ומהדהדת: "קרן ההסעות זה פיקוח נפש".

 

כמו כן, הזכירו המחנכים את המעמדות ההיסטוריים "תשועה גדולה" שהתקיימו בכל שנה בימי החנוכה, כאשר מרן ראש הישיבה זצוק"ל ויבדל"ח מרן שר התורה שליט"א הופיעו כבוד בפני אלפי תלמידי קרן ההסעות מכל רחבי הארץ, האצילו מברכתם ונשאו תפילה להצלחתם. במעמדות אלה ניכרה התרגשות רבה כאשר בקע קולו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל אשר ברך את התומכים והמסייעים לארגון "קרן ההסעות" ואמר "כל אלה שתמכו כדי שיכלו להביא את הילדים להכניס אתם תחת כנפי השכינה הקב"ה יעזור להם". התלמידים הנרגשים שומעים את הדברים בהתפעלות רבה, ואף שלא זכו להכיר אישית את מרן זצוק"ל הם חשים כי איבדו אבא רוחני שדאג להם בכל ליבו ומאודו, ושחלק גדול מעולמם הרוחני הוא בזכותו.

 

יצוין כי בנו וממשיך דרכו, מרן ראש הישיבה הגר"ש שטיינמן שליט"א, הצטרף בימים אלה ליוזמת רבינו הגדול מרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א להקדשת זכות לימוד התורה של ילדי קרן ההסעות לע"נ היקירים, וחתם בלוח הזכרון: "לע"נ ר' אהרון לייב ב"ר צבי זללה"ה", הלא הוא אביו הגדול, רשכבה"ג רבנו הגדול מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל. אין ספק כי הזכויות העצומות של הנטיעות שנטע והפירות הרבים שצמחו מאז ומפארים את עולם התורה והישיבות, עומדים לזכותו של רבינו הגדול זצוק"ל עד לקץ הימים.