בכנס מרשים ומרגש: 500 נערי קרן ההסעות קיבלו תעודות הוקרה על כתיבת חבורות

גדולי הדור מרנן ורבנן חברי מועצת גדולי התורה פארו את במת הכבוד באירוע רב רושם בו התכנסו יחד 500 נערי קרן ההסעות עם אבותיהם לכבודה של תורה * זהו הכנס העשירי בו רואים בעין את המהפך העצום של 'קרן ההסעות' בקרב ילדי ישראל שבערי השדה הממשיכים את לימודיהם בישיבות הקדושות וזוכים לכתוב חידושי תורה * אשרי עין ראתה זאת

למעלה מ-500 בחורי חמד כ"י התכנסו ביום שלישי בבני ברק לכנס השנתי של "קרן ההסעות" לציון סיום כתיבת "חבורות" והענקת תעודות. מדובר בתלמידי שיעור א' בישיבות קטנות, בוגרי "קרן ההסעות" בבתי הספר של החינוך העצמאי, שזכו לחיי תורה ונכנסו בשנה האחרונה לישיבות הקדושות בזכות פרויקט הכוונה וטיפול ההמשך.

 

אוטובוסים רבים הגיעו לאולמי "היכלי מלכות" בבני ברק ופרקו מתוכם נערים עם הוריהם הנרגשים שהגיעו מכל רחבי הארץ. נערים אלו שרבים מהם עד לפני כמה שנים למדו בבתי ספר ממלכתיים, מנותקים כליל מחיי תורה ומצוות. והנה, היום הם באים לכאן כלמדנים צעירים חובשי ספסלי הישיבות הקדושות וכותבי "חבורות" בגמרא. ההורים הנרגשים, שחלקם חזרו בתשובה בזכות בניהם מחו דמעות התרגשות לנוכח בניהם הגדלים לתפארת.

 

העוצמה של 500 בחורים שמלאו את האולם מפה לפה הייתה מחזה מרנין לב. לא יאומן שהבחורים האלה הם ילדי קרן ההסעות שבאים מבתים של קירוב, בתים שאצל חלקם ההורים חילוניים ומסורתיים והנה כולם נקבצו באו לך עטורים בחליפות וכובעים – בני ישיבות לכל דבר ועניין. ולא סתם בני ישיבות אלא בני ישיבות שזוכים ומחדשים חידושים בתורה.

 

זהו הכנס השנתי העשירי של "קרן ההסעות" לחיזוק תלמידי הישיבות בוגרי הקרן, אשר נכנסו לעולמה של הישיבה וכתבו את ה"חבורה" הראשונה בחייהם. הם עשו זאת ע"י פרויקט הכוונה וטיפול המשך של קרן ההסעות בניהולו של הרב יעקב מויאל שליט"א ועשרות אברכים המשמשים כחונכים המלווים באופן צמוד את הבחורים בישיבות, מסייעים בקשיים ודואגים שהעמל הגדול שהושקע בהם יפרח ויניב פירות.

 

כאמור, מדובר בילדים שהיו רחוקים לחלוטין מעולם התורה והמצוות. ורק ע"י פעילות עיקשת של פעילי קרן ההסעות וטיפול ההמשך זוכים לראות את הילד ממשיך את לימודיו בישיבה קדושה.

 

קרן ההסעות חוללה מהפך מוחלט בתלמודי התורה של הקירוב. "אנחנו נכנסו לתלמודי התורה בהוראת מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, לפני קצת יותר מעשר שנים", מספר הרב אליאור איפרגן רכז איזור הצפון ב'קרן ההסעות'. "באותם הימים כמעט ולא היה תלמידים שממשיכים לישיבות. עד כדי כך שמי שהיה ממשיך ללמוד בישיבה היה מתבייש להגיד את זה.

 

"תוך כמה שנים של פעילות שלנו בתלמודי התורה נוצר המהפך ואחרי שלוש שנים 80%-90% מהתלמידים ממשיכים ללמוד בישיבות קדושות. וכיום ילד שהולך לתיכון הוא זה שמתבייש לומר שהוא הולך לתיכון. כל האווירה של התלמוד תורה השתנתה בזכות הפעילות של קרן ההסעות".

 

"כמובן שאנחנו מדברים על בתים של קירוב זה בתים שלפעמים ההורים חילוניים, בתים שיש בהם מכשירי צפייה ואינטרנט וכו' ממש לא בית שישלח ילד לישיבה. היינו באים לבתים לביקורי בית על מנת לשכנע את ההורים. לפעמים ההורים היו מתוגברים ע"י קרובי משפחה שגם התנגדו לכך שהילד יהיה בלי בגרות וללא תארים ולא ישרת בצבא.."

 

"הבחורים האלה ב"ה לאחר השכנוע מגיעים לישיבות וכאן מתחיל פרק חדש של תמיכה בבחורים. מדובר בנערים שהתרגלו שהיום נגמר ב-3.00 לכל המאוחר והנה הם כעת צריכים ללמוד עד 9.00 בערב, עם משמעת ישיבתית. בקרן ההסעות הצמידו רכז אל כל ישיבה כדי שיתן את המעטפת השלמה לבחור. למעשה ההורים אומרים לנו אנחנו מסכימים לשלוח את הילד לישיבה אבל אנחנו לא מכירים בכלל את העולם הזה ולכן אתם תהיו האבא והאמא שלהם בישיבה".

 

ב"ה בקרן ההסעות השכילו בזכות הרב יעקב מויאל שעומד בראש טיפול ההמשך ליצור מעטפת סביב הבחור אם זה בעזרה בלימוד ואם זה ביחס וקניית ממתקים ולשמוע ממנו על הקשיים שלו ולתת את המענה. הכל בשביל להציל את הילדים האלה. ההצלחות ב"ה מדברות בעד עצמן. אנחנו כבר חלק מהצוות של הישיבות.

 

הרב איפרגן מספר כי "כאשר אנחנו באים אל הנערים ומבקשים מהם לכתוב חבורה הם ממש נרתעים. מי אני שאכתוב חבורה אני מגיע מבית שבכלל לא יודעים איך להסתכל על הגמ' אני לא בן של ראש ישיבה, ואנחנו מעודדים אותם לעניין ומסבירים להם איך לגשת לכתיבת חבורה וב"ה הם מוציאים סיכומי סוגיות ומגיעים לחידושי תורה".

 

"כאשר הם מגלים את היכולת הזאת בעצמם אוטומטית הרמה שלהם עולה, היחס שלהם אל הלימוד נהיה אחר, כל ההסתכלות שלו אל הסוגיה הנלמדת היא אחרת. בישיבה אפשר לראות את ההבדל בין בחור שכתב חבורה לאחד שלא כתב. זה עולם אחר".

 

על בימת הכבוד באירוע ישבו גדולי הדור מרנן ורבנן חברי מועצת גדולי התורה שהטריחו את עצמם ממרום שנותיהם לבוא ולשמוח בשמחת התורה ולעודד את הנערים הנרגשים ביום חגם, ה"ה הגאון הגדול רבי ברוך דב פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז, הגאון הגדול רבי דב לנדא שליט"א, ראש ישיבת סלבודקה, הגאון הגדול רבי משה הלל הירש שליט"א, ראש ישיבת סלבודקה, הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א, ראש ישיבת חברון, הגאון הגדול רבי שרגא שטינמן שליט"א, ראש ישיבות אורחות תורה.

 

כמו כן נכחו הגה"צ רבי חזקיהו מישקובסקי שליט"א מראשי קרן הסעות, הרב מרדכי קרליץ יו"ר קרן ההסעות, יו"ר החינוך העצמאי, הרב אליעזר סורוצקין מנכ"ל החינוך העצמאי, מפקחי החינוך העצמאי, מנהלים ואישי חינוך.

 

התלמידים ישבו מול שולחנות ערוכים כיד המלך. עם פתיחת הכנס הכריז המנחה כי "כמידי שנה אנחנו עומדים נפעמים מול הקלסרים עבי הכרס עם דפי החבורות של התלמידים. כל עמוד וכל קטע מוכחים כי יש שכר לעמלכם. הרבה עמל וידיעה הושקעו בחידושי תורה אלו".

 

הגה"צ רבי חזקיהו משקובסקי שליט"א, משגיח בישיבת "אורחות תורה" ומרבני קרן ההסעות העלה על נס את הפעילות של הפעילים שעושים את עבודת הקודש במסירות ובאהבה בניצוחו של הרב יעקב מויאל שליט"א שמרכז ביד אמן את הפעילים בכל רחבי הארץ וכמלאך האומר גדל משפיע על תלמידי הת"תים בערי השדה להמשיך את לימודיהם בישיבות.

 

את מסכת הברכות פתח הבחור אביאל ועקנין, בחור לקוי ראיה מלידה, שהקריא את ברכתו בכתב ברייל. מדובר בבחור שהתגבר על כל הקשיים הרבים במהלך שנותיו ב"ת וכיום הוא חובש את ספסלי הישיבה. הבחור אביאל הודה במילים לנרגשות לראשי קרן ההסעות על התמיכה העצומה.

 

"הרגשתי כאילו הבן שלי עומד שם ומדבר" אומר הרב איפרגן שהיה הכוח המניע מאחרי הבחור וטיפל במסירות בקליטתו בישיבה. "ממש היו לי דמעות בעיניים מהתרגשות"

 

לאחר מכן עלה לדבר נציג התלמידים הבחור אפיק סוזן  אפיק סיפר בהתרגשות על הזכות להיות בן ישיבה. בדבריו, שנאמרו בחן רב, הטעים "אנחנו, שגדלנו בבתים פחות תורניים בונים כעת את עצמינו בישיבות. זה ההדבל בין בן תורה- בן ישיבה למי שהוא רק בחור בישיבה. בן ישיבה זה מי שהישיבה היא בעצם המהות שלו שגם כשהוא יוצא מהישיבה – הישיבה נמצאת בו. זה מה שרצה יעקב אבינו להגיש כשנטמן בישיבת שם ועבר".

 

מחזות מרגשים נראו כאשר רבים מהתלמידים הביאו את אבותיהם אל הכנס על מנת שיראו כיצד מייקרים את חידושי התורה שלהם, וכיצד גדולי התורה שליט"א מתייחסים אליהם בחיבה גלוייה בבחינת 'ראו גידולים שגידלתי', ומרעיפים עליהם ברכות אישיות חמות.

 

מנכ"ל החינוך העצמאי הרב סורוצקין ציין בדבריו כי "מדברים עכשיו על האפשרות שיהיו גזירות על לומדי התורה בגלל שיש ממשלה חדשה שעויינת את לומדי התורה. אני בטוח שמה ימנע את הגזירות הקשות על כלל ישראל אלו החידושי תורה שלכם נערים יקרים. חידושי תורה שנכתבו ע"י בחורים שאף אחד לא חשב שהם מסוגלים לזה. אתם הפאר של החינוך העצמאי. כאשר בחור שלנו מתעלה בתורה זה הנחת הכי גדול שיש לנו. זה הדבר הכי חשוב שאתם נותנים לנו התעלות בתורה וזה שכר פרי עמלנו בשנים שגלתם בת"תים של החינוך העצמאי. זה תודה הכי גדולה שהם יכולים להגיש למורים למחנכים ולמנהלים שכ"כ השקיעו בכם במשך השנים שלכם"

 

בקשב רב נשמעו דבריו של ראש ישיבת פוניבז, הגאון הגדול רבי ברוך דב פוברסקי שליט"א, שדיבר אל הנערים באומרו "כי הם חיינו ואורך ימינו התורה היא טעם החיים שלנו. לא הנאות העולם הזה רק התורה וזה המטרה שלנו בעולם ללמוד עוד ועוד. אתם זכיתם לחדש חידושי תורה ואתם אילו שנותנים את טעם החיים של תורה לעם ישראל. אני מאחל לכם לגדול בתורה להיות תלמידים חכמים".

 

ראש ישיבת סלבודקה, הגאון הגדול, רבי דב לנדו שליט"א, בירך אף הוא את הנערים להצלחה ואמר "אתם הבניין של עם ישראל. אני מברך אתכם בהצלחה בישיבות שתגדלו בתורה".

 

ראש ישיבת סלבודקה, הגאון הגדול, רבי משה הלל הירש שליט"א, עורר את הנערים לשאוף לגדול בתורה "כל אחד יכול להיות גדול בתורה כל אחד יכול לגדול. אתם הוכחתם את זה בחיבורים של כם ובחידושי התורה שלכם. מי ששואף להיות גדול ורוצה להיות גדול בסוף גם נהיה אדם גדול. תשאפו לזה. אתם דור העתיד של עם ישראל. אני מברך את כולכם שתגדלו בתורה תהיו גדולי תורה ויגדל שם שמים בזכותכם

 

ראש ישיבת חברון, הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א, אמר אני מאחל לכם שהסייעתא דשמיא שלוותה אתכם עד היום, בכתיבת חידושי התורה ובדרך לישיבות הקדושות, תמשיך ללות אתכם גם בהמשך הדרך ותגדלו בתורה.

 

ראש ישיבות אורחות תורה, הגאול הגדול רבי שרגא שטינמן שליט"א, אמר "כעת זהו זמן של קציר למרות שעדיין לא גדלתם לגמרי בתורה אבל כבר עכשיו אתם קוצרים את את ההתחלת הלימוד שלכם כאשר אתם מעלים על הכתב מחידושי התורה שלכם. אנחנו כולנו שמחים אתכם במשחתכם ובעז"ה עוד נשמח כאשר תגדלו כולכם לתורה ולתעודה"

 

אחד האבות, ר' ציון בראני, דיבר בהתרגשות רבה על הזכות להיות אב לבן שזוכה לחדש חידושי תורה. בדבריו הזכיר את הזוהר הקדוש בפרשת שלח "וכמה כבוד על כבוד, ועטרה על עטרה, מעטרים את אביו של אותו אדם המחדש חידושי תורה, ובאותה שעה אומר הקב"ה לפמליא שלו, התאספו לשמוע חידושים בתורה של פלוני בן פלוני, ומנשקים את האב על ראשו בזכות בנו. אשרי חלקם של העוסקים בתורה".

 

בקשב רב נשמעו דבריו של אברך חשוב מראשוני התלמידים של קרן ההסעות שכיום הוא אברך כולל שהקים את ביתו – בית של תורה. הוא סיפר בהתרגשות כי פעילי הקרן נהלו מסע ממושך של שכנוע מול הוריו ואחיו על מנת שילמד בישיבה. וכן בהמשך בישיבה דאגו שיוכל להמשיך ללמוד בישיבה, כשהם נוטלים על עצמם לסלק את כל הטרדות ממנו, והנה כיום הוא זוכה להקים בית של תורה. האברך הודה מקרב לב לרבני ורכזי קרן ההסעות ולמנהלי בתי הספר ולפעילים ובפרט לרב יעקב מויאל שליט"א העומד בראש טיפול ההמשך ש"עזרו לנו להגיע להיכן שהגענו הכל מתוך חיבה ואהבה כדי שנמשיך בדרך התורה והמצוות".

 

את המעמד הנעימו מקהלת 'שיר מזמור' –  תלמידי קרן ההסעות בת"ת משיבת נפש גני תקווה כשמנהל ביה"ס הרב ישורון זאבי שליט"א מנצח על המקהלה בטוב טעם.

 

בסיום האירוע המרגש, הוענק לכל תלמיד תעודת הערכה מיוחדת על חידושי התורה שכתב, וספר אורחות יושר עם מכתב אישי ממרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א ומרן רה"י הגר"ג אדלשטיין שליט"א. התלמידים וההורים שבו לביתם עם תחושת סיפוק רב להמשך התעלות בתורה ויראת שמים.