הגלגלים חוזרים לנוע: ילדי קרן ההסעות שבו בהתרגשות לספסל הלימודים למרות הזמן הארוך שבהם שהו הילדים ללא מסגרת המנהלים, המורים, ופעילי הקרן הפרוסים ברחבי הארץ דאגו במשך כל התקופה להמשיך ולשמר את הקשר הרוחני עם עשרות אלפי ילדי קרן ההסעות

התרגשות של ממש בקרב מנהלי ומורי בתי הספר של הקירוב ברחבי הארץ עם פתיחתה המחודשת של מערכת החינוך ברחבי הארץ, לאחר החופשה הכפויה בגלל נגיף הקורונה.

 

"אלו שתילים רכים שטעונים טיפוח", אומר ליתד נאמן אחד המנהלים שעמד בשער בית הספר כדי לקבל בעצמו את התלמידים הצעירים. "כל יום שהם הפסידו אצלנו זה יום שלא יחזור. בעז"ה אנחנו חוזרים כעת למסלול בחדווה גדולה וברצון עצום להשלים את כל הפערים. ראיתי גם על פניהם של התלמידים את ההתרגשות לשוב לספסל הלימודים. כולם אמרו בכיתות שהם שמחים לשוב להפגש עם החברים ולהיות בחזרה במסגרת בית ספרית"

 

בקרן ההסעות נערכו במהירות להשיב את קווי ההסעות לסדרן. כאשר בחלק מהקווים היה צורך להוסיף רכבי הסעה בשל התקנות המתירות מספר מצוצמם של תלמידים בכל רכב הסעה. מדובר בעלות כספית נוספת המושתת על קרן ההסעות בשל מגבלות הקורונה.


בקרן ההסעות מסבירים כי מערך ההסעות תוכנן בקפידה והשינוי גורם לתוספת משמעותית. "זה מערך הסעות מאוד מהודק עד לרמת הפרט היחיד כדי לחסוך בהוצאות. "המצב המיוחד עם הפסקת הלימודים והחזרתם רק בכיתות הנמוכות מחייב הערכות שונה ומאתגרת. כל שינוי קטן גורם לנו לחשב מסלול מחדש ולא כמליצה. כל בית ספר היה צריך להעביר מחדש את רשימת התלמידים, מתי גומרים? איזה כיתות חזרו? האם כל הכיתות? היה צורך לעבור על כל המסלולים כמו תחילת שנה. 100 בתי ספר זה 100 שינויים. ב"ה אנחנו רואים סיייעתא דשמיא גם בתקופה הזאת".

 

למרות הזמן הארוך שבהם שהו הילדים ללא מסגרת הרי שהמנהלים, המורים, ופעילי הקרן הפרוסים ברחבי הארץ דאגו במשך כל התקופה להמשיך ולשמר את הקשר הרוחני עם עשרות אלפי ילדי קרן ההסעות. "ילדי קרן ההסעות זקוקים לחממה הרוחנית של בית הספר", אומרים בקרן ההסעות, "אלו לא ילדים שנמצאים בסביבה רוחנית הולמת ויש חשש גדול שהעבודה הרבה שמושקעת בהן יכולה ח"ו לרדת לטמיון. אנחנו משקיעים הרבה מאוד בקשר האישי על מנת לתת לילדים את ההרגשה שהם בבית הספר ואינם מתנתקים מחווית הלמידה והחממה הרוחנית שיש להם בבית הספר. דווקא בימים אלו שההסעות אינם פועלות כסדרן אנחנו מרגישים את האחריות שלנו על הילדים הללו לחבר אותם אל האידישקייט".

 

מדובר בעשרות רבות של שיעורים קטנים שנמסרים ברחבי הארץ, מאות פגישות אישיות עם ממתק שנועדו לשמר ולחזק את הקשר עם הילדים שזקוקים כ"כ למסגרת התורנית שתעטוף אותם מול הנסיונות הגדולים שהם חווים מבית.

כחלק מהדאגה לרמתם הרוחנית של ילדי קרן ההסעות פעילי הקרן, והמחנכים יוצרים קשר אישי עם הילדים במיוחד בכיתות הגבוהות על מנת להמשיך את הרציפות הלימודית. פעמים הדברים באים כמבצע לימודי נושא פרסים, פעמים שמחנך הכיתה יוצר שיחה במרחב הקולי.


בשבוע האחרון עקב אי הידיעה האם יחזרו ללימודים עוד לפני חג הפורים עסקו פעילי הקרן בשיתוף עם בתי הספר בלימוד הלכות הפורים מתוך חוויה לימודית. הפעילים הכינו עם ילדי הקרן משלוחי מנות ביחד עם לימוד ההלכות וסיפור נס המגילה.

 

בנוסף, פעילי הקרן עושים ימים כלילות אצל תלמידי כיתות ח' בבתי הספר של הקירוב הפזורים ברחבי הארץ המטרה לגרום לכמה שיותר נערים בוגרי הת"תים של החינוך העצמאי להמשיך בישיבות קדושות עם סיום הלימודים כאשר זו הערובה שהנער יגדל כבן תורה.

 

השנה הרישום היה מאתגר במיוחד "ישנן משפחות שלא מכניסות לביקורי בית", מספר אחד מפעילי הקרן, אנחנו כבר בזמן שצריך כבר לסגור את הרישום לישיבות, ולדוגמא כך מצאנו את עצמינו, הרב יוסי לוי ואנכי בפגישות עם נערים באמצע רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברוך השם בדרך זו נסגר הרישום".

 

גם האברכים המלווים את בוגרי 'קרן ההסעות' בשנותיהם בישיבה קטנה פועלים כעת ביתר שאת לוודא כי כולם שבו, בריאים בגופם ובנפשם, ובל ידח ממנו נדח. "משמשים אנו כמגשרים בין צוותי הישיבות לבין ההורים – מצד אחד לעורר את המחויבות למסגרת הישיבה, ומאידך – להרגיע את ההורים כי המצב בישיבה בטוח ומופקד" אומר לנו רכז האברכים בישיבות הקטנות באזור הצפון.